Pumpafrödip med gurkmeja och tomat


Tjejerna som skrev boken Food Pharmacy är verkligen i ropet. Intresset kring deras bok och de forskningsrön de bygger den på är på topp. Kan vi påverka vår hälsa genom att äta rätt saker? De hävdar ju att vi är ständigt inflammerade i kroppen till följd av att vi äter fel, och att rätt mat ställer allt tillrätta. Har de rätt? Det får tiden utvisa. Om några år är det kanske helt andra saker som får skyllen, vad vet jag. 

Nåväl, vi kan väl vara överens om att socker och snabba kolhydrater (vitt bröd, vitt ris, pasta mm) kanske inte är det bästa att äta varje dag. Jag gillade verkligen anslaget i Food Pharmacy, som går ut på att det finns en idévärld och en sinnesvärld, och att i idévärlden äter vi alla perfekt, motionerar perfekt och mår perfekt, men att i sinnesvärlden med sina världsliga problem så faller vi för frestelser och så blir det en tur till hamburgerstället. Igen. Men det är ok! Varje hälsosamt val är bättre än ett mindre hälsosamt val och man ska förlåta sig själv. Vi gör så gott vi kan. Därför köpte jag också Food Parmacy - kokboken. Det här receptet är hämtat ur den.

Nu har vi ju alla dessa allergier att tampas med i min familj, så många av recepten går bort. Den här röran fungerar i alla fall och du kan servera den antingen som dip före maten med lite grönsaksstavar, eller som en extra sås att mumsa på, eller en gucka att ha i kylen att äta lite av när man är sugen. Den  innehåller det där som typ alla deras recept innehåller; gurkmeja och dadlar (hur går det med världsproduktionen av gurkmeja och dadlar tänker jag om alla börjar äta enligt Food Pharmacy?) och lite annat smått och gott. När du läser ingredienslistan skakar du på huvudet och tänker att det här kan väl aldrig bli gott - men ge det en chans!

I instruktionerna står det att man ska tjonga ner allt i en mixer och köra tills det blir krämigt. Jo tack. Jag misstänker att författarinnorna har en värstingmaskin typ Blendtec eller Vitamax, för min mixer fick verkligen kämpa. Jag fick stanna, peta ner, köra, stanna, peta ner, hälla i lite vatten, köra, stanna och så vidare, tills det äntligen gick ihop till den där krämiga konsistensen. Så ge inte upp om du har en normalstark mixer. Det går med lite envishet.

Pumpafrödip med gurkmeja och tomat

En dipskål

2 msk malen gurkmeja
4 msk kallpressad kokosolja 
1 dl pumpakärnor
2 vitlöksklyftor
1 tsk kumminfrön
1-2 msk tamarisoja
4 cocktailtomater
saften från 1 citron
½ kruka bladpersilja
eventuellt lite vatten
1-2 färska dadlar (frivilligt men gott)
nymalen svartpeppar

Kör allt i en mixer tills det blir krämigt. Tillsätt eventuellt lite vatten för att få till rätt konsistens. Servera med råa grönsaksstavar eller som gucka till vilken måltid du känner för.

Mina kommentarer: Allergifritt från början, jo jag tackar. Däremot är jag lite försiktig med kummin och drog ner till ½ tsk och det räckte fint tycker jag. Kummin kan lätt ta över.

Kommentarer

Populära inlägg