Pannkaksmuffins



Det finns så många recept att prova. Nya kokböcker, gamla kokböcker, tidningar, matsajter och bloggar. Några svischar jag förbi, andra återkommer jag till gång efter gång. Zeinas Kitchen är en blogg jag gillat länge, och nu får hon väldigt mycket uppmärksamhet för sitt jobb - jätteroligt! Hon blandar glatt mat från jordens alla hörn och det mesta ser väldans gott ut.  Den här gången föll jag för de här pannkaksmuffinsarna.

Tanken är genial - pannkakssmet i muffinsformar blir som små tjockpannkakor. Det går snabbt att vispa ihop smeten och  hälla den i muffinsplåten. Sedan kan man servera med vad man tycker är gott; keso, kesella, grekisk youghurt, vispad grädde, färska bär, frysta bär, sylt... Ja man tager vad man haver.

Det här är ett recept att ta till när man har tjocka släkten på besök och man ska bjuda på brunch. Det ser mer fancy ut än vad det är ;)

Pannkaksmuffins

12 stycken

3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 ägg
5 dl mjölk
Smör/margarin/olja att pensla muffinsplåten med.

Sätt ugnen på 200° C. Smörj en muffinsplåt med matfett och mjöla den (eller sätt i formar).

Ta fram två bunkar, en stor och en liten, och ett litermått. Häll mjölken i litermåttet. Separera bara ett av äggen, äggulan i litermåttet och äggvitan i den lilla bunken. Ställ äggvitan åt sidan. Knäck de andra äggen och häll dem i litermåttet. Rör runt så att äggen blandar sig med mjölken.

Blanda alla torra ingredienser i den större bunken. Häll i hälften ägg-mjölk-blandningen och vispa ordentligt till en klumpfri smet. Tillsätt resten av ägg-mjölk-blandningen och blanda till en jämn smet. Vispa äggvitan till ett fluffigt skum och vänd varsamt ner den i smeten. Vispa inte. Det är ok om det är några små äggvitefluff kvar, de blir som maräng på toppen.

Häll upp smeten i muffinsplåten, grädda mitt i ugnen i ca 20-25 min så att de får fin färg och smeten stannat. De kommer först att resa sig som en sufflé men sjunker ihop när de kommit ut ur ugnen.

Servera genast med sånt du tycker är gott till.

Mina kommentarer:
Jag använde havremjölk och mjölkfritt margarin. Det var hopplöst att få ut dem ur muffinsformen så nästa gång provar jag nog muffinsformar eller bakplåtspapper för att det ska bli enklare att få ut dem ur formarna. Kanske kan man lägga till någon eller några matskedar matolja i smeten för att undvika att de fastnar.

Jag saknade sötman så vi ströade dem med lite kokossocker. Man kan säkert lägga det i smeten direkt också.

Kommentarer

Populära inlägg