Asiatisk lax i nudelsoppa



Så var vardagssnurren igång igen med långa dagar och aktiviteter på kvällarna. Än så länge lyckas vi samla familjen i stort sett varenda kväll och äta middag tillsammans. Men det kräver lite planering och smarta recept. Här är ett sådant ur Jamie Olivers "Middag på 30 minuter". 

Jag har provat recept ur boken förut, tex

Hittills har jag aldrig lyckats hålla de där 30 minuterna men varit nöjd ändå. Men idag var jag verkligen under tidspress. Fram med ingredienserna, igång med vattenkokare och ugn och så satte jag timern på klockan och lagade mat för allt vad tygen höll. 30 minuter och 38 sekunder! Jepp, jag gjorde det!

Som vanligt har jag fått allergianpassa receptet. Jag skriver originalreceptet här och i mina kommentarer efter skriver jag vad jag har ändrat på. I boken gör Jamie Oliver en efterrätt också men den gick inte att allergianpassa alls så jag hoppade över den helt enkelt. Den är inte med här. Kanske var det det som gjorde att jag klarade det på en halvtimme.

Asiatisk lax i nudelsoppa 

4 portioner


Lax
2 cm färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
1 liten rödlök
½ färsk röd chilifrukt
1 msk soja
2 lime
4 x 180 g laxfiléer, med skinn, utan ben
fem kryddor (kinesisk kryddblandning)

Sallad
en stor knippa koriander
400 g färska böngroddar
100 g cashewnötter
flytande honug
½ färsk chili
1 liten mogen mango
soja och sesamolja
1 lime eller citron

Soppa
4 salladslökar
1-2 färska chilifrukter
2 vitlöksklyftor
2 cm färsk ingefära
1 tsk fem kryddor
3 tsk majsmjöl
9 dl ekologisk hönsbuljong
200 g salladsärtor/sugar snaps
soja efter tyck och smak
500 g torkade äggnudlar

Smaksättare
olivolja
havssalt och svartpeppar

Gör så här
Ta fram alla ingredienser och all utrustning. Fyll och sätt på vattenkokaren. Sätt ugnen på 250 grader.

Lax
Skala färsk ingefära, två vitlöksklyftor och en liten rödlök. Grovhacka och lägg i en mixer (jag använde stavmixer). Rensa ut fröna från chilin för att göra den lite mildare och lägg i mixerskålen tillsammans med en matsked soja och saften från 2 lime. Kör till en röra och smaka av så att det är en fin balans mellan sött och salt. När du är nöjd lägger du röran i botten på en ugnsfast form som är stor nog att precis passa laxen. Skvätt lite olivolja över röran och lägg i laxen med skinnsidan uppåt. Strö lite fem kryddor och svartpeppar över skinnet och ställ in i ugnen på översta falsen i 18 minuter , eller tills fisken är precis genomstekt.

Sallad
Lägg undan några koriander kvistar till garnering och dra bladen från resten och lägg i en stor skål Finhacka stjälkarna och lägg dem också i skålen tillsammans med böngroddarna. Sätt på en stekpanna på låg värme.

Soppa
Sätt en stor kastrull på medelhög värme. Ansa och skiva 4 salladslökar tunt och lägg i kastrullen tillsammans med en rejäl skvätt olivolja. Skiva en färsk röd chilifrukt tunt och lägg i kastrullen. Pressa ner två oskalade vitlöksklyftor. Skala och finriv 2 cm färsk ingefära och låt det gå med i kastrullen. Blanda ordentligt. Rör ner 1 tsk fem kryddor och 3 msk majsmjöl. Häll i 9 dl hönsbuljong (jag tog alltså uppkokt vatten från vattenkokaren och kycklngfond). Lägg i salladsärtorna. Höj värmen till hög, koka upp och smaka av med soja. Bryt ner nudlarna (enklare att äta om de är i kortare bitar) och sätt på locket.

Sallad
Vira cashewnötterna i en handduk och krossa dem med en kavel elelr mot bänken och lägg i den varma stekpannan. Tillsätt en skvätt olivolja, skaka om och låt nötterna blir rostade. Ringla över lite honung, skaka om och ställ åt sidan.

Skiva den halva chilin fint. Skala mangon med en potatisskalare  och skiva och hacka fruktköttet. Lägg ner i salladen tillsammans med chilin. Häll på de honungsrostade nötterna. Häll på en dressing av soja, olivolja, sesamolja och färskpressad lime eller citron. Blanda runt.

Servering
Duka med djupa tallrikar. Ställ fram soppan och salladen på bordet. Ta ut laxen ur ugnen och strö över den sparade koriandern. 

Var och en får ta åt sig av soppan och sedan lägga en bit lax ovanpå. Skeda över lite av den goda röran från botten av laxformen. 

Mina kommentarer: Åkej. Cashewnötter funkar ju inte så bra, så jag tog Risentas färdigrostade och saltade solroskärnor. Så jag hoppade över hela steget med rostning och honung och allt det där. Jag använde fryst mango som jag tog ut i början och lät tina. Koriander är det bara jag som äter i familjen så jag uteslöt den. Fem kryddor på laxskinnet känns lite bortkastat, för skinnet petar man ju bort. Soppan blev lite Meh! - jag gick på rätt bra med soja utan att den lyfte. Men med en stor sked ljus misopasta i började det hända grejor.

Majsmjöl förresten... undrar om det är ett översättningsfel. Känns som om det borde stå maizena/majsstärkelse? Jag hoppade över det helt. Det funkade.

Familjen åt med god aptit så det här kommer vi att göra igen. 


Kommentarer

Populära inlägg