Amerikanska pannkakor





Tomas Tengby, kommer ni ihåg honom? Jag gör. Han var den coola programvärden på P3 på nittiotalet. När jag hittade ett recept som han tipsade om i GP nappade jag direkt. Och på den tiden var det inte så vanligt med amerikanska pannkakor, nota bene. Detta var tiden före internetgenombrottet och jag har receptet på ett gulnat urklipp ur papperstidningen. 

Så nuförtiden är det dottern som vispar ihop pannkakorna på söndagsmorgonen och sedan äter vi dem med alldeles för mycket lönnsirap. Eller lönnsirapswannabe.

Vi använder plättlaggen och gör många små, wettexliknande fluffiga minipannkisar. Egentligen ska de vara lite större, men vi gillar det lilla formatet. Jättegott och starten på en lång skön söndag. Det blir ganska många små pankisar. Om ni äter annat också så kör halva receptet.

Amerikanska pannkakor

4 portioner

2 ägg
5 dl mjölk
4 msk olja
5 dl vetemjöl
2 msk socker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat


Ta fram flera bunkar och sätt plättlaggen på spisen på låg värme. Blanda äggen med 1-2 dl av mjölken. Blanda mjölet med socker, salt, bakpulver och bikarbonat. Rör ner mjölblandningen i äggblandningen och vispa ordentligt. Genom att ta lite mjölk i taget undviker du mjölklumparna.

Låt smeten stå en liten stund.

Stek på mellanhög värme. Det ska bildas jäshål i plättarna innan du vänder dem och ger dem en stekyta på andra sidan också.  Man får ha lite tålamod.

Servera pannkakorna/plättarna med lönnsirap och blåbär. Svenska blåbär är mumsmums till detta kan jag berätta.


Mina kommentarer: Vi gör dem på havremjölk och det funkar fint. När vi inte hade tillräckligt med vetemjöl en gång ersatte vi med 1 dl kokosmjöl och det blev riktigt gott. Kan rekommenderas. 




.

Kommentarer

Populära inlägg