Ligurisk pastasås



När vi var fattiga studenter hade vi några favoritrecept vi återkom till. Detta är ett sådant. Det har fallit lite i glömska eftersom det är svårt att skapa en mjölkfri variant. Receptet är vegetariskt och ser kanske lite klent ut. Men rätten är ordentligt mättande. Och man stinker vitlök i ett par dagar efteråt.

Snabbt, gott och hyfsat billigt. Riktigt bra vardagsmat alltså.

Ligurisk pastasås

4 portioner

150 g smör
1 dl kesella /kvarg
3 skalade vitlöksklyftor
1 knippa persilja
10 blad färsk basilika (kan uteslutas)
½ dl riven ost, gärna Svecia
salt och peppar

smält smöret i en kastrull. Kör de övriga ingredienserna i en matberedare till en grön massa. (Eller hacka det gröna blanda med kvarg, pressad vitlök och riven ost). 

Tillsätt blandningen till det smälta smöret lite i taget medan du vispar kraftigt. Det är viktigt att du inte har för hög värme - såsen kan spricka. Det påverkar inte smaken men såsen ser lite tråkig ut då.

Smaka av med salt och peppar.

Häll över nykokt pasta och rör om. Servera genast.

Mina kommentarer: Jag har inte ens försökt göra en mjölkfri variant. Tror inte det blir gott. Man får göra nåt annat helt enkelt. 

Kommentarer

  1. Hej, Tack snälla för att du lagt ut detta recept, jag har tappat bort mitt och jag saknar det. Särskilt i förkylningstider är detta bra att laga upptäckte jag för länge sen, så fort jag eller min sambo kände att en förkylning var på gång så lagade jag denna pastasås och vips var symtomen borta. Om det berodde på såsen eller något annat vet jag inte men huvudsaken är att det fungerade. :-) Kram Lena

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg