Grönkålschips



Grönkålschips. Visst låter det sådär hurtbullehurtigt? Och det är det kanske. Men det är gott! Jag köper grönkål som är hela blad och så river jag dem själv. Då tar jag inte med den grova strängen i mitten. Ett paket blir en plåt till ugnen. Enligt Food Pharmacy ska man inte rosta dem över 70 grader. Nu har jag inte så exakt ugn men jag håller värmen ganska låg, så det tar tid. Ett par timmar. Jag gör iordning grönkålen på kvällen, kör en timme, rör om, kör en timme till och stänger sedan av värmen och går och lägger mig. Då ligger grönkålen kvar över natten och svalnar - och torkar - långsamt. På morgonen är de ljuvligt krispiga. Man behöver bara trycka med tungan mot gommen så förvandlas de till småfras.

Grönkålschips

1 plåt

1 påse färsk grönkål
2 msk olivolja
salt

Riv grönkålen i mindre bitar. Strunta i de kraftiga stammarna och ta bara de tunnare gröna bitarna. Lägg allt på en plåt, gärna med bakplåtspapper på. Häll över olivoljan och saltet. Massera in olja och salt i all grönkål. Sprid ut till ett enkelt lager.

Torka sakta i ugn på ca 70 grader C. Rör om efter en timme. Rör om efter en timme igen. Stäng av ugnen och låt grönkålen vara kvar till ugnen svalnat.

Chipsen ska verkligen vara chips - frasiga. Om de är sega så låt dem gå lite till. 


Kommentarer

Populära inlägg