Gurkmeja- och ingefärashot


Jag är typ sist på bollen. Ingefärashot är ju i var mans kylskåp numera, tillsammans med guldmjölk och andra dekokter. Jag vet inte om jag tror att gurkmeja och ingefära botar allt från gikt till mjäll, men gott är det. Den där lilla hutten på morgonen river till så man vaknar. I receptet står det att shoten håller i 2-3 veckor. Det stämmer inte här hemma. Det har gått åt en halvliter på några dagar och dottern sms:ade glatt "Mamma vi måste göra mer!"

Shoten är vackert gul, framförallt av gurkmejan. Och det där gula fastnar på det mesta kan jag berätta. Häll upp på glasflaska för färgämnet fäster snabbt i plast. Min råsaftcentrifuginsats är gulfläckig nu. Råsaftcentrifugen som jag har som insats till min matberedare orkade inte riktigt riva sönder all ingefära så jag stängde av, petade loss bitarna och körde dem en gång till. Det gick fint. Ja förutom då att jag petade i finriven gurkmeja utan handskar. Jag har varit gul om naglarna sedan dess. Så jag vill tipsa om handskar om du ska greja med gurkmejan.

Nu får det vara slutsvamlat. Hur gör man den där shoten egentligen? Jo den kräver alltså en råsaftcentrifug för att slå sönder ingredienserna och pressa ut saften. Om du inte har en sådan så följ ett annat recept, det finns i mängder om du googlar. Men om du har en råsaftcentrifug så prova detta receptet. Vi går och småsmuttar mest hela tiden.

Receptet är hämtat från Fredriks fika. Använd gärna ekologiska ingredienser.

Gurkmeja- och ingefärashot

ca 1 liter

250 g färsk ingefära
50 g färsk gurkmeja
2 apelsiner
2 citroner
3 msk flytande honung
7 dl kallt vatten

Skölj ingefäran och grukmejan. Skär av skalet från apelsinen och citronen. Kör apelsinerna i centrifugerna, sedan ingefära och gurkmeja, och sist citronen. Häll i honung och rör om tills den löst upp sig. Späd med vattnet och häll på glasflaska.

I teorin håller alltså shoten i 2-3 veckor i kylskåp, men hemma hos oss lär den aldrig hålla så länge. 



Kommentarer

Populära inlägg