Sötpotatismos med rosmarin och ingefära


De senaste åren har det blivit mycket enklare att få fatt i sötpotatis och det är en rotsak som går att använda på många olika sätt. Lisa Förare Winbladh är en matkunnig kvinna som bloggar på Taffel.se och skriver underbara kokböcker. Det är kokböcker av det där slaget man sitter och läser för att språket är så härligt och mellansnacket är fullt av finurligheter. 

Den senaste heter Det godaste jag vet och är en underbar samling recept som är annorlunda, med ganska galna smakkombnationer. Recepten är disparata och jag är lite vilse i vad-kombinerar-man-med vad, men det finns ett avsnitt i slutet av boken som föreslår hela menyer.Nåja, jag provar recept jag tycker låter läckra och kombinerar dem med annat så gott jag kan. 

Här hittade jag ett sötpotatismos som lät så himla gott - och det var det. Vi åt det tillsammans med ugnsbakad torskrygg. Enkelt och väldigt smarrigt.

Sötpotatis mos med rosmarin och ingefära

4-6 portioner

1 kg sötpotatis av orange typ
125 g smör
1 msk grovriven eller finhackad färsk ingefära
1 msk finskuren färsk rosmarin eller 3/4 tsk torkad
½-1 dl creme fraiche
2-3 ljus miso

Gör så här
Skala sötpotatisen och skär den i centimetertjocka skivor. Koka dem i snålt med lättsaltat vatten tills de är helt mjuka. Slå av vattnet medn spara några deciliter av kokspadet. Låt ånga av i ett durkslag. 

Lägg smör och ingefära i en liten tjockbottnad kastrull. Hetta upp på medelvärme tills smöret är ljust nötbrunt. Lägg ner rosmarinen och dra smöret av plattan. 

Mosa sötpotatisen med kryddsmöret och creme fraichen. späd med kokvatten om det behövs.Det är gott om moset har lite grov konsistens. Blanda ner mison lite i taget tills smaken är perfekt. salta lite om det behövs. 

Mina kommentarer: Jag allergianpassade med mjölkfritt margarin (som inte blir nötigt i smaken som vanligt smör) och Oatlys iFraiche.  Det blev jättegott.


Kommentarer

Populära inlägg