Luke Skywalker-granola


Det här året köpte jag fyra böcker på bokrean. Alla handlade om mat. Ett impulsköp var boken Food Pharmacy som är skriven av tjejerna som driver bloggen med samma namn. Det lät helt enkelt spännande med tarmflora, kroniska inflammationer och sånt :) Och boken är verkligen läsvärd. Den är skriven med driv och glimten i ögat, ja det är en fröjd att läsa. Forskningen de hänvisar till är väldigt spännande och jag misstänker att vi har mycket kvar att lära.

Men så kommer vi då till recepten. Första receptet vi provade var en antiinflammatorisk smoothie. Den var verkligen inte god. Man måste nog vara hardcore sockerdetoxad fanatiker för att uppskatta den. Den smakade som nyklippt gräs utrört i vatten. Den gör vi förmodligen aldrig igen.

Så, dags att prova nästa recept. En granola utan sötningsmedel. Ja du hör hur det låter. Inte som granola direkt. Dessutom är den mer torkad än rostad. Fast... den är faktiskt god! Den doftar kryddigt, den är knaprig (det är bara jag som äter den så jag har tjongat i både mandel, hasselnötter och valnötter).och den funkar fint på Plantis nya havreyoghurt. Övriga familjen är mer skeptisk. 

Varför heter den då "Luke Skywalkers granola"? Jo i boken pratar de om de goda och onda bakterier som vi har i magen och så har de skämtsamt dragit paralleller till Star Wars. Den här granolan är alltså bränsle åt rebellerna som kämpar mot den onda Darth Vader och hans gäng. 


Luke Skywalkers granola

1 plåt

2 dl helt bovete
1 dl pumpakärnor
½ dl linfrön
½ dl vita sesamfrön
½ dl riven kokos
1 dl hackade sötmandlar
1 dl hackade valnötter
2 tsk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
3 msk mjuk kokosolja

Blötlägg bovetet i 30 minuter. Sätt ugnen på 70 grader C. Blanda ingredienserna och bred ut över ett bakplåtspapper på en plåt och ställ in i ugnen. Nu tar rostningen, eller tja, snarare torkningen, 2-3 timmar. Rör om några gånger Granolan är klar när bovetet har mörknat, blivit knaprigt och köket fylls av doften av kanel. Ta ut och låt svalna. Häll upp i en burk. 

Mina kommentarer: Jag hade inget helt bovete hemma, bara krossat, men det fungerade fint. Jag smälte kokosfettet innan jag hällde det över blandningen. 



Kommentarer

Populära inlägg