Kryddigt linsris



Sedan jag fick min Kindle läser jag helst skönlitteratur på den, så jag köpte inget sådant på bokrean. Men ett par kokböcker följde liksom med hem till mig. En av dem var "Det goda enkla" av Anna Bergenström.  Jag har flera av hennes kokböcker och det är mina favoriter jämte Jamie Olivers. 

När vi kommer hem från sportlovet drar vi alltid igång grillsäsongen. I "Det goda enkla" hittade jag ett recept på ett kryddigt linsris med lök och dill som lät smarrigt att servera tillsammans med den helgrillade kycklingen. Sagt och gjort. Och det blev gott, jättegott! Det är några olika moment men å så värt det. Riset blev en rätt i sig och det var väldigt gott med myntayoghurten till. Eller ja, mynta-havre-ifraichen då :)

Kryddigt linsris med lök och dill

4 portioner

3 dl gröna linser
1 lagerblad
en aning salt
2½ dl basmatiris
2 msk olivolja
2 tsk hel spiskummin
2 tsk korianderfrön
½-1 tsk mald kryddpeppar
1 tsk gurkmeja
½ tsk salt
1 kanelstång
4 dl kokhett vatten
3 medelstora gula lökar
3-4 msk olivolja att steka löken i
flingsalt och svartpeppar
hackad dill
hackad koriander

Gör så här.
Titta igenom linserna och plocka bort ev skräp. Koka upp dem i dubbla mängden kallt vatten med ett lagerblad. Koka i ca 15 minuter eller tills linserna är färdiga. Kolla av så att de inte blir överkokta. Salta mot slutet. Häll av de kokta linserna i en sil och ställ åt sidan så länge.

Skölj basmatiriset i kallt vatten och låt rinna av. Värm olja i en kastrull och lägg i hel spiskummin och korianderfrön. Låt fräsa i 30 sekunder. Häll i det sköljda riset tillsammans med gurkmeja och kryddpeppar och rör om. Häll över det heta vattnet, rör om, lägg ner kanelstången och sänk värmen till ett minimum. Salta och lägg på ett lock. Låt riset koka försiktigt i 15-18 minuter. När tiden är ute, lyft av grytan och låt stå under lock i ytterligare 5 minuter.

Medan riset kokar skalar och skivar du löken i tunna ringar. Värm olivolja i en stekpanna och stek löken på medelvärme tills den är gyllenbrun. Ta upp hälften av löken och låt resten steka lite till så att den blir knaprig.

När riset är klart fluffar du upp det med en gaffel, blandar ner de kokta linserna och den första halvan av löken. Smaka av med flingsalt och nymald svartpeppar. Häll upp i en vid skål och toppa med den knaperstekta löken, hackad dill och koriander. Anna Bergenström föreslår också rostad flagad mandel. 

Servera med yoghurt smaksatt med mynta.

Mina kommentarer:  Jodå, jag fick allergianpassa lite. Jag uteslöt den hackade koriandern på slutet liksom flagad mandel. För lite knaper tog jag lite rostade solrosfrön istället. Kall Oatlys iFraiche med ganska mycket torkad mynta i smakade finfint tillsammans med riset och den zatharkryddade kycklingen. 

Kommentarer

Populära inlägg