Vegetarisk wasabigryta med kokosdoftande ris



Vi försöker äta mer vegetariskt här hemma. Eller... jag försöker införa mer vegetarisk mat. Familjen är lite skeptisk. Med våra allergier fungerar inte alla recept. Men här hittade jag ett recept som såg gott ut på bilden, som lät gott när jag läste igenom det - och som var gott att äta. Ja, så gott att dottern frågade "det här hamnar väl på bloggen?" Ja, det gör det här receptet. Detta ska vi äta fler gånger.

Riset är också gott. Lite sötare med en mjuk smak av kardemumma och doft av kokos. Det kan man säkert servera tillsammans med fler rätter.

Receptet är hämtat ur Woman & Home Feel Good Food och heter där Wasabi veggie curry.


Vegetarisk wasabigryta med kokosdoftande ris

4 portioner

Fluffigt kokosdoftande ris
8 kardemummakapslar, lätt krossade
75 g kokosflingor
4-5 kaffir-limeblad
3 dl basmatiris
6 dl vatten
1 nypa salt

Skölj riset tills vattnet är klart. Rosta kardemumma och kokos i den kastrull du ska koka riset i en kort stund så att smakerna kommer fram. Lägg i ris, kaffir-limeblad och salt och rör runt. Häll i 6 dl kokande vatten, rör runt och låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra under lock i 12 minuter. Stäng av värmen och lägg en handduk mellan gryta och lock. låt stå i minst 5 minuter. Fluffa riset med en gaffel före servering. 

Wasabigrytan
2 msk vit misopasta
1 tsk (eller mer) wasabipasta
1 rågad tsk strösocker
en bunt med koriander och thaibasilika, blad och stjälkar var för sig
1 tsk grönsaksbuljongpulver upplöst i 2 dl vatten
320 g marinerad tofu
1 knippe salladslök, strimlade
250 g sugar snaps
200 g gröna sojabönor
200 g minimajs, delade på längden
2 tsk neutral matolja att woka i

Kör miso, wasabi, socker, koriander- och basilikastjälkar och hälften av koriander- och basilikabladen tillsammans med buljongen i en mixer eller med en stavmixer.

Hetta upp en wok med lite av oljan och stek tofun under omrörning. Fyll på med sugarsnaps, salladslök, sojabönor och minimajs. Stek i 3-4 minuter. Häll över såsen, rör om och låt puttra i 2-3 minuter. Strö över koriander- och basilikablad. Servera tillsammans med riset. 

Mina kommentarer: Vi är inte så förtjusta i tofu, så jag använde quornbitar istället. Jag använde fryst koriander och fryst (vanlig) basilika. Thaibasilika finns inte i alla affärer tyvärr. 




Kommentarer

  1. Var får du tag på lime-bladen? Jag har letat :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Anneliten! Senast köpte jag dem på Coop faktiskt. De ligger torkade i påse bland övriga "orientaliska" grönsaker. Annars är asiatiska butiker ett hett tips. På Thai heter de "Ka" har jag för mig. Har du tur kanske du hittar frysta.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg