Banana Bread


Banana Bread är utmärkt att göra när man har lite övermogna bananer hemma. Det är ett bakverk mittemellan kaka och bröd. Sötare än bröd, mindre sött än en sockerkaka. Funkar lika fint på söndagens brunch med ost och marmelad som på måndagens eftermiddagsfika precis som det är till en kopp te.

Jag har provat lite olika varianter, men det här är det godaste jag gjort hittills. Receptet är från den trevliga boken "Made by Marys gröna frukost". Det är en bok som är skriven av bloggaren Maria Strömberg Bååth, känd från bloggen MadebyMary.se 

Banana Bread

1 bröd

3 mindre riktigt mogna eller övermogna bananer
2 ägg
50 g smör
½ dl ljus sirap
2 dl havregryn
3 dl vetemjöl
2½ tsk bakpulver
½ tsk salt
2 tsk kanel
50 g pekannötter, grovhackade

Sätt ugnen på 160 grader C. Täck en brödform på ca 1½ liter med bakplåtspapper. Blanda de torra ingredienserna utom pekannötterna i en stor skål. Smält smöret och mosa bananerna med en gaffel. Blanda samman bananer, ägg, sirap och smör för hand. Blanda noga och rör sedan ner de torra ingredienserna. Tillsätt till slut pekannötterna.

Fördela smeten i brödformen. Grädda mitt i ugnen i 80-85 minuter. Kontrollera med en sticka. Den ska vara torr. 

Ta ut och svalna på galler.

Som allt bröd bakat med bakpulver är det godast samma dag eller dagen därpå. (Äter du det dagen därpå så prova att lägga en skiva i brödrosten.)

Mina kommentarer: Jag allergianpassade genom att använda mjölkfritt margarin och solrosfrön och pumpakärnor istället för pekannötter. 

Tillägg: En liten nypa muskot är också gott i.






Kommentarer

Populära inlägg