Sötpotatiskaka med äpple och kanel



Man kan baka på olika grönsaker. Morotskaka har du säkert smakat, och det finns en uppsjö av recept på zucchinikakor och rödbetskakor. Det här var första gången jag stötte på ett recept med sötpotatis.

Kakan är lite som ett filmjölksbröd, någonstans mellan kaka och matbröd. Ungefär som Banana Bread. Vi åt kakan till kvällsfikan, men jag tror det funkar fint med lite smör, en ostskiva och en klick marmelad också.

Receptet är hämtat ur Lantliv Mat& Vin, nr 6 2016.

Sötpotatiskaka med äpple och kanel

1 bröd/kaka, 10-12 skivor

2 sötpotatisar, ca 300 g
1 äpple
3 ägg
1 ½ dl rörsocker
2 dl rapsolja
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
2 dl dinkelmjöl, fullkorn
2 tsk bakpulver
2 tsk malen kanel
½ tsk salt
1 dl riven kokos
1 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader C. Smörj och bröa en avlång form, ca 1½ liter (jag klär formen med bakplåtspapper - klart!)

Skala sötpotatisen och äpplet och riv på den grövsta sidan på rivjärnent, eller kör med grövsta rivskivan i matberedaren. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt olja och gräddfil.

Blanda alla de torra ingredienserna. Vänd försiktigt ner i äggsmeten. Vänd ner den rivna sötpotatisen och det rivna äpplet. Häll smeten i formen.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen tills en provsticka är torr när du sticker den i mitten av kakan. Det tar ca 60 minuter. Lägg lite bakplåtspapper över kakan om den blir för mörk på ovansidan.

Låt svalna lite innan du skär upp.

Mina kommentarer: Jag använde Oatly Havregurt istället för gräddfil. Funkade finfint.

Kommentarer

Populära inlägg