Iste med ingefära


Vi har varit utomlands under vår och sommar, och barnen har fastnat för iste på restaurangerna som omväxling till Coca-colan. I Prag fick de fantastiskt goda hemmagjorda isteer. Jag är lite arg på mig själv över att jag inte frågade hur de gjort, för när jag gör hemma får jag det antingen för vattnigt, för beskt eller bara allmänt för tråkigt. Jag har provat mig fram med olika sorters te utan något större resultat. Så i år köpte jag faktiskt färdigsmaksatt te (vi har oftast rena svarta teer här hemma).  Och då blev isteet gott.

Så här gjorde jag:

Iste

1 kanna

1½ liter hett vatten
4-5 tepåsar av Lemon Tea
En mer än tumstor bit färsk ingefära i mindre bitar
½ dl strösocker

Häll socker i botten på en tekanna. Min rymmer 1½ liter så receptet är anpassat efter det. Sätt i tesilen och lägg ner tepåsarna där tillsammans med färsk ingefära. Du kan låta skalet gå med, du ska ändå sila bort det. Häll på det heta vattnet och låt stå 5-7 minuter.

Ta bort tesilen och rör runt så att allt socker löser upp sig. Låt svalna en stund.

Häll över i en tillbringare och ställ i kylen.

Servera med rikligt med is, kanske lite citronskivor och några blad mynta.


Kommentarer

  1. Min svägerska gör det allra godaste isteet och jag har aldrig fattat hur! Men imorgon träffar jag henne, och då ska jag pumpa henne på hur.

    SvaraRadera
  2. Ja gör det Görel och berätta hemligheten!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg