Smoothie med kaffe



Frukost är ju inte vår favorit på dagen. Vi försöker hitta något som är gott, snabbt, hyfsat nyttigt och mättande. Smoothie är då ett bra alternativ. Här hittade jag på Pinterest ett recept på en smoothie med kaffe i. Det måste vi prova. Och ja, den var riktigt god, så god att ena dottern gjorde en till när hon kom hem efter skolan...

Uppdatering: Livsmedelsverket avråder från att äta krossade linfrön så jag har tagit bort dem från receptet. 

Smoothie med kaffe

2 glas

1½ banan
2 tsk agavesirap eller honung (eller vad du vill söta med)
½ tsk mald kanel
½ tsk mald muskot
2½ dl nybryggt kaffe, gärna starkt
2½ dl grekisk yoghurt
isbitar

Låt gärna kaffet svalna något. Mixa alla ingredienser till en jämn smoothie. Smaka av. När du är nöjd häller du upp i glas.

Mina kommentarer: Vi har provat både med yoghurt och med Oatly havremjölk och föredrar faktiskt varianten med havremjölk. Den blir lenare i smaken då. Och vi antingen hoppar över linfröna eller ersätter med psylliumfrön. Och nu har vi testat med mandelmjölk också, och sötat med steviadroppar med vaniljsmak, och jag tror baske mig det är favoriten. 

Gör Fodmap-fritt: använd grön banan, fodmapfritt sötningsmedel typ sirap, strösocker eller lönnsirap, minska mängden kaffe och använda laktosfri yoghurt. 


Kommentarer

Populära inlägg