Pilgrimsmusslor med pasta, chili och persilja

Foto: Anders Hansson

Vi gillar pilgrimsmusslor. Det är festligt och gott och känns lite lyxigt. Jag gick och hämtade alla mina Jamie Oliver-böcker och letade runt och hittade det här receptet. Kombinationen med pasta var inte dum, och jag gjorde helt enkelt lite mindre av allt och serverade det som en liten förrätt. Gott gott! 

Det går väldigt snabbt att laga så ha gästerna på plats och servera direkt.

Receptet är hämtat ur Jamie Olivers debutbok "Den nakna kocken". Taglierini är helt enkelt smal bandpasta. Säljs under namnet spaghetti i ICAs eget sortiment av färsk pasta. 

Smörad taglierini med brynta pilgrimsmusslor, vitt vin, chili och persilja.

4 portioner

12 pilgrimsmusslor, resnade, med eller utan romsäck efter smak
1 msk olivolja
1 vitlöksklyfta, skalad och finhackad
2 medelstora färska röda chili, urkärnade och finhackade
2 rejäla glas vitt vin
500 g färsk smal pasta "taglierini"
1 rejäl näve slätbladig persilja, grovhackad
50-100 g smör
salt och nymalen svartpeppar

Lägg pilgrimsmusslorna med den platta sidan nedåt på en skärbräda och halvera dem. Häll olivolja i en het stekpanna och lägg i pilgrimsmusslor, vitlök och chili, som omedelbart börjar brynas och fräsa. Så snart pilgrimsmusslorna fått färg på ena sidan häller man på vinet och låter vätskan koka ihop lite. 

Under tiden kokar man taglierini i saltat vatten tills den fortfarande har lite tuggmotstånd kvar. Blanda pastan med pilgrimsmusslorna, persilja och smör och ta pannan från värmen. Rör om och smaka av med salt och peppar. Servera genast.

Mina kommentarer: Jo men tjena att steka finhackad vitlök på så hög värme. Den förkolnade ju! Man behöver ganska hög värme för att få yta på pilgrimsmusslorna. Nästa gång börjar jag med pilgrimsmusslorna och lägger i vitlök och chili strax före vinet. Det tror jag går bättre. Och jag delade inte på mina musslor. De får absolut inte överstekas! Hellre lite tjockare musslor som är snudd på råa i mitten resonerar jag. Inte förstöra fina råvaror :)




Kommentarer

Populära inlägg