Grovt formbröd utan gluten


Jag köpte boken "Lugn mage med gott bröd" med recept anpassade till FODMAP. Jag har en krånglig mage (IBS) och har genom åren försökt spåra vad jag mår dåligt av och det har inte varit enkelt att se ett mönster. Ibland kan jag äta vad som helst, ibland skriker magen vad jag än gör. Och standardsvaret från sjukvården till oss med krånglig mage är ju "ät mer fibrer" - ett råd i all välmening som tyvärr inte fungerar särskilt bra. Äter jag AllBran tex känns det bokstavligen som att någon drar svinto genom tarmarna. I jakten på det faaarliga sockret sötas dessutom många "nyttiga" flingor med fruktos-glukos-sirap och det är rena döden för en IBS-mage kan jag berätta.

Jag tror att FODMAP är något på spåren här, för jag vet att jag inte tål laktos, för mycket pasta och bröd, för mycket fett osv och det stämmer bra överens med den teorin. Vill du veta mer om FODMAP kan du läsa på sidan BellyBalance.se .

Och i den här boken får jag ytterligare en pusselbit i stycket Hinken:  "Man kan likna det vid att man har en hink där man kan lägga symptombildande livsmedel. När hinken är full rinner det över och man får symptom. Olika livsmedel fyller hinken olika mycket och storleken på hinken kan variera från dag till dag. Om man ska äta middag på restaurang eller är bortbjuden är det bra att hålla hinken tom under dagen för att ha så mycket utrymme över som möjligt."

Jo men det låter rimligt och stämmer överens med mina egna upplevelser. Så därför försöker jag äta så mycket FODMAP-riktig mat som möjligt när jag kan styra vad jag äter, och på så sätt får jag plats i hinken för de måltider där jag inte har samma möjlighet att påverka. Funkar ofta helt ok.

Det här brödet blev riktigt gott. Eftersom det nästan bara är jag som äter det så har jag skurit upp det i tunna skivor och lagt i frysen att ta fram efter hand.

Grovt formbröd

1 bröd

50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten, 37 grader
½ dl rapsolja
½ dl mörk sirap
1 dl sesamfrön
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl krossade linfrön
½ dl chiafrön
1 dl grovhackade valnötter
1 dl gojibär, torkade tranbär eller torkade blåbär
3 dl rismjöl
2 dl teffmjöl, gärna mörkt
1 tsk salt
1 msk fiberhusk
matfett att smörja formen med

Lös jästen i lite av vattnet och tillsätt sedan resten av vattnet. Häll i olja och sirap och kör i en köksassistent med degkrok. Tillsätt frön, nätter och gojibär. Blanda mjöl, salt och fiberhusk och tillsätt lite i taget. Arbeta degen i ca 12 minuter och häll sedan upp den i en smord brödform som rymmer 1½ liter. Täck över och låt jäsa på dragfri plats i 1 timme.

Sätt ugnen på 225 grader. Ställ in brödet och sänk till 175 grader. Grädda brödet 1½ timme. Låt det eftergrädda med ugnen avstängd i ytterligare 15 minuter. Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.

Kommentarer

Populära inlägg