Couscous med tomat och örter



Sommaren 2015 är väl inte riktigt samma kanonsommar som det var 2014. Då var det soligt och varmt och 23 grader i havet - nu har vi 15 grader, mulet, snålblåst och 17 grader i havet. Men vi grillar varje dag ändå, för det är så gott. Så jag söker variation på grillmaten. Vi äter väldigt mycket mer potatis under sommarmånaderna än resten av året, för färskpotatis är ju så gott. Men även på sommaren får man variera sig och här hittade jag ett recept på couscous som smakar finfint till det grillade.

Ursprungsreceptet är från Ottolenghis "Plenty" och jag har semestermodifierat det. I originalreceptet ska man köra tomaterna på låg värme rätt länge. Jag tog en genväg och köpte Zetas cocktailtomater som är lätt soltorkade. Det innebär att de är inlagda i olja och är mjukt söta utan att bli sådär tuggiga och smakintensiva som soltorkade tomater annars är. De passade perfekt i den här couscousen kan jag säga. Inte helt lätta att hitta i alla butiker, så när du hittar tipsar jag om att köpa ett par tre burkar. Så att du har hemma. 

I originalreceptet använder Ottolenghi både vanlig couscous och stor couscous, pärlcouscous. Det fanns inte i butiken, så det hoppade jag över. Men du kan ju använda det om du hittar det. Det ger lite struktur och tuggmotstånd. Koka då bara typ en portion. Det ska bara fylla ut och ge variation.

Couscous kan bete sig verkligen olika. Det känns konstigt för de ser ju likadana ut. Jag vet inte vad det är som gör skillnad, men jag försöker köpa av märket Sevan och inte av de vanliga märkena i butik. För de vanliga märkena klumpar sig och vill bli grötiga och degiga. Inte så gott. Sevans couscous går lätt att fluffa med en gaffel. Kanske hänger det på instruktionerna på förpackningen, hur mycket vatten i förhållande till gryn? Jag vågar inte säga faktiskt, så vilket märke du än väljer så följ instruktionerna på just den förpackningen. Man kan ju hoppas att de vet vad de pratar om :)

Så här gjorde jag och det blev gott fast jag inte följde Ottolenghis recept till punkt och pricka.

Couscous med tomat och örter

4 portioner

Couscous, mängd enligt instruktioner på förpackningen så att det räcker till fyra.
Vatten att koka i enligt instruktioner på förpackningen.
En liten skvätt kycklingfond på flaska till kokvattnet
en tesked olivolja till kokvattnet
Ev pärlcouscous om du har det, koka enligt anvisningarna på förpackningen
300 gram mogna tomater, välj gärna olika former och färger
1 burk Zetas lätt soltorkade tomater
2 msk grovhackad färsk oregano
2 msk grovhackad färsk dragon
2 msk grovhackad färsk mynta
(1 liten pressad vitlöksklyfta)
ev extra olivolja
salt och peppar


Koka couscousen enligt anvisningarna på förpackningen, men tillsätt kycklingfond och olivolja i kokvattnet. Låt svälla under lock. Skär de färska tomaterna i lagom munsbitar. Hacka örterna. Häll av de lätt soltorkade cocktailtomaterna och spara oljan de låg i.

Fluffa couscousen med en gaffel. Häll i lite av oljan från de lätt soltorkade tomaterna - den oljan ger god smak. Couscousen ska vara fluffig utan klumpar när du är klar. Blanda i färska tomater, lätt soltorkade tomater och örterna. Smaka av och se om du behöver mer olja? Salt? Peppar? 

I originalreceptet ska man pressa i färsk vitlök också. Det gjorde faktiskt inte jag. Jag tyckte smakerna satt där de skulle ändå. 

Servera direkt innan örterna slaknar för mycket.



Kommentarer

Populära inlägg