Muhammara



Om du är en trogen läsare av min blogg så märker du att jag ändrat text här. Under sommaren 2017 följde jag ett recept från den fantastiska bloggen Zeinas kitchen Där finns en snabbvariant av muhammara som blir väldigt god och hennes recept har en liten annan balans mellan sött och syrligt, så jag uppdaterar till den istället.

Man kan alltså grilla vanlig röd paprika, skala den och mosa ihop den. Men det är supersmidigt att använda paprikapuré . Jag hittat sådan på burk av märket Sevan på CityGross.  Zeina tipsar om att man kan använda Ajvar relish också.

Muhammara är en god och spicy sås till sommarens grillade kött men man kan använda den som dipsås också. Du bestämmer själv hur lös du vill ha såsen.

Zeinas muhammara


3 dl valnötter
1 dl stark eller mild paprikapuré ( läs tips nedan)
3/4 dl ströbröd
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk citronsaft
2-3 msk granatäppelsirap
1 färsk chili (går att uteslutas om du inte vill ha hetta)
0,5 tsk spiskummin
Salt & peppar
2-3 msk vatten
Olivolja
Rapsolja


Gör såhär:
Värm ugnen till 200°. Lägg valnötterna på en plåt och rosta mitt i ugnen i ca 10 min. Bränn inte dem för då blir de bittra i smaken. Ta ut från ugnen och lägg nötterna på en kökshandduk. Gnugga bort så mycket skal som möjligt från nötterna, det är ok om det finns lite skal kvar. Sortera bort nötterna utan att få med skalet som smulats i duken. Lägg i en matberedare tillsammans med övriga ingredienser förutom oljan. Salta försiktigt, vissa paprikapuréer är väldigt salta i smaken, smaka dig fram och krydda efter smak. Mixa några varv tills det blir blandat och malt.

Häll sedan i olja medan mixern är igång, blanda mellan oliv- och rapsolja. Har man bara olivolja i kan den lätt ta över i smaken. Du bestämmer vilken konsistens och hur mycket olja du vill ha i dippan. Ca 0,5 dl brukar vara ganska lagom. Muhammaran kan kännas lite lös i början men ströbrödet kommet att svälla upp och du tjocknar röran.

Röran håller sig i kylen i ca 5-6 dagar.

Mina kommentarer: Jag använder rostade solroskärnor istället för valnötter av allergiskäl. Det är gott med något slags crunch.

Kommentarer

Populära inlägg