Sultanen


Glutenfritt är i ropet. Ska vara hälsosamt och allt vad det är. Jag provar på det för att vi försöker äta lite mer låg-FODMAP - för att vara snäll mot min IBS-mage. Men  hu så tråkigt det smakar. Köpe-glutenfritt bröd smakar... torrt och trist. Och de varianter jag har bakat har inte varit mycket roligare. Men det här är riktigt gott. Receptet är hämtat ur boken "Nytt bröd" av Jessica Frej och Maria Blohm. 

Jag blev lite ställd när jag bakade. Hur skulle man tillsätta jästen utan mer degvätska? Jag har följt Jessica Frej på Instagram och la faktiskt ut en fråga där hur jag skulle göra. Och se - hon svarade! Sociala medier är ju fantastiska. Jodå, hon hävdar att vanlig färsk jäst löser sig i steg 2 eftersom smeten är så fuktig. Nu hann jag inte se svaret innan jag bakade det här brödet, så jag fegade och löste upp torrjäst i ca 1 msk 45-gradigt vatten. Det blev bra det med.

Det är ett bröd för en lång lat söndag, för det är lååånga jästider. Så sätt skållningen redan före frukost så har du ditt bröd till kvällen.

Vill du följa Jessica Frej på Instagram så hittar du henne som @jessicafrej där och Maria Blohm som @maria.blohm Och du kan också följa dem på sajten Naturligt glutenfritt.

Sultanen

1 bröd

Skållning, steg 1
75 g polenta
30 g svarta psylliumfrön
60 g solroskärnor
100 g pumpakärnor
15 g chiafrön
525 g kokande vatten

Steg 2
75 g sirap
20 g färsk jäst
1 ägg
1 tsk salt
60 g potatismjöl
150 g bovetemjöl
10 g fiberhusk
150 g sultanrussin

rapsolja att smörja formen med
bovetemjöl till utbakning

Steg 1
Väg upp polenta, psylliumfrön, solroskärnor, pumpakärnor och chiafrön. Koka upp vattnet och häll det över fröna. Plasta in bunken och låt stå i minst 5 timmar.

Steg 2
Tillsätt övriga ingredienser, utom russinen och rör till en slät deg. (Och enligt Jessica Frej löser jästen sig.) Rör ner sultanrussinen. Låt degen vila i en bunke övertäckt med plast i cirka 3 timmar.

Smörj en brödform på ungefär 1 liter med rapsolja och lägg ner degen i den. Blöt händerna med vatten och platta till degen i formen. Strö lite bovetemjöl över brödet. Låt jäsa tills det nått kanten på formen. Det tar ca 1½ timme.

Grädda brödet i ca 1 timme i 175 grader. Låt svalna och låt helst brödet vila någon dag innan du skär i det.




Kommentarer

Populära inlägg