Glutenfritt rostbröd



Ett nyårslöfte dottern och jag har gett varandra är att vi ska testa att utesluta FODMAPs ur kosten. Vi har båda riktigt stökiga magar som ställer till det i vardagen för oss. Om du är nyfiken på vad det innebär att utesluta FODMAPs, titta gärna in på sidan BellyBalance.se och lär dig mer. 

En sak vi byter ut i kosten är vanligt bröd, och vi äter glutenfritt istället. Dels är gluten tufft för mag-tarm-systemet, och dels innehåller vete de där rackarns sackariderna som ställer till det för känsliga magar. Och hujjamig vad äckligt det är *skrattar* Vi köpte något bröd och det smakar verkligen inte gott. Så jag provade att baka själv istället. Och detta är faktiskt gott om man rostar det riktigt hårt i tunna skivor. 

Jag har bakat en hel del med surdeg och vant mig vid en smidig deg, och tyckte det var svårt att hantera det här ... kletet. Men övning ger säkert färdighet. Detta var mitt första försök, och det gick ju bra :)

Glutenfritt rostbröd

1 bröd

25 g jäst
4 dl kallt vatten
½ dl rapsolja
1 dl linfrön
500 g lågprotein mjölmix (ca 9 dl), Finax

Lös jästen i vattnet. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta degen kraftigt i minst 6 minuter, gärna i maskin. Häll degen i en smord 1½-litersform och strö över lite extra linfrön. 

Låt brödet jästa i 35-40 minuter. Sätt ugnen på 225 grader C.

Grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 25 minuter. Stjälp upp på galler och låt svalna under bakduk.

Mina kommentarer: Det var det blekaste bröd jag någonsin bakat. Jag hade det i ugnen i närmare 35 minuter för att få någon slags färg på ytan.



Kommentarer

Populära inlägg