Äggfri saffranskaka



Inför julen köpte jag för första gången magasinet Vego. Jag köpte den för att hitta någon ny grönsaksfavorit till julbordet. Och det var ju ett lyckokast. Inte för att jag direkt gjorde låtsassill av aubergine eller låtsasskinka av kålrot, men jag upptäckte en tidning där allt är mjölkfritt från början. Tumme upp på det! Kan hända att jag köper Vego fler gånger. 

Och här hittade jag ett recept på en äggfri kaka - vilket passade perfekt då jag hade äggallergiska gäster under jul- och nyårshelgerna. Kakan smakar gott av saffran och håller saftigheten av äpplet. Men om du är känslig för smaken av bakpulver så finns den där. Det är nog bakpulvret som gör att kakan reser sig ordentligt, och jag vet inte vad som händer om man minskar mängden. Det får vi prova en annan gång.

Jag serverade kakan tillsammans med lättvispad grädde.

Äggfri saffranskaka

1 springform

2 dl havre- eller sojagrädde
½-1 pkt saffran (0.25-05 gram)
100 g mjölkfritt margarin
1½ dl strösocker
1 dl florsocker
½ dl majsstärkelse, maizena
2 tsk bakpulver
3½ dl vetemjöl
1 krm salt
1-2 äpplen, skalade, urkärnade och skivade

Sätt ugnen på 200 grader C. Smörj och bröa en springform 22-24 cm i diameter. 

Koka upp grädden tillsammans med saffranet i en liten kastrull. Ta av från värmen när det kokat upp och låt svalna helt. 

Vispa ihop margarin,strösocker och florsocker. Vispa ner den svala saffransgrädden och majsstärkelsen. Blanda bakpulver och salt i vetemjölet och rör sedan ner i smeten.

Rör ihop smeten helt snabbt utan att överarbeta den. Den ska bara precis blandas, inte mer. Häll smeten i formen och lägg ner äppelskivorna i kakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-45 minuter. När provstickan kommer ut ren från kakan är den klar.

Låt svalna och avnjut med lite grädde om du vill. Och kanske några färska bär.

Kommentarer

Populära inlägg