Parmaskinkrullar med kronärtskocksröra


Varma sommarkvällar har vi inte alltid ätit en stor tung måltid. Ibland har vi bara ätit det vi kallar för "plockmat". Lite goda smårätter, lite charkuterier, lite ostar, ett gott bröd, knäckebröd, oliver, räkor... ja vad vi nu haft hemma. En av dessa kvällar testade jag att göra dessa rullar.

De var goda men lite svårätna. Kanske för att jag gjorde dem lite för sent - de borde ha fått stå till sig längre i kylen. Röran blev ganska mjuk och halvrinnig, och det berodde nog på att det i ursprungsreceptet står att man ska mixa i creme fraichen. Creme fraiche blir snabbt rinnig om man rör för mycket. Men det som blev över åt vi som sås till en grillad köttbit dagen efter, och då hade den blivit mer fast i konsistensen så den tjocknar igen om man låter den stå. (Jag skriver istället nedan att man vänder i creme fraichen lite försiktigt, så blir den inte så rinnig.) Jag funderar på att testa med philadelphiaost eller ricotta nästa gång för att göra röran lite tjockare och stabbigare i konsistensen. Då blir det nog enklare att skära snygga rullar.

Det där med att lägga parmaskinkan lite snyggt omlott är inte alltid så lätt. De ligger tätt, tätt i förpackningen och när man ska separera dem så går de sönder då de är så tunna. Har du något bra tips på hur man bär sig åt så att man inte drar sönder skivorna?

Nåja, jag fick ihop mina rullar och även om de inte blev så snygga, så blev de goda. Rullarna kan du ställa på på buffébordet eller servera som plockmat.

Parmaskinkrullar med kronärtskocksröra

4 portioner

1 burk kronärtskockshjärtan (400 g)
1 citron (gärna ekologisk eftersom du ska äta zesten)
2 dl creme fraiche
1 kruka körvel
1 vitlöksklyfta
flingsalt och nymald svartpeppar
8 skivor parmaskinka

Garnering
Ruccola

Häll av spadet från skockorna och lägg dem i en matberedare. Mixa dem tillsammans med körveln. Vänd ner creme fraichen och smaksätt med citronzest, pressad vitlök, salt och peppar.

Lägg skinkskivorna omlott på plastfolie. Bred på kronärtskockskrämen och rulla ihop till en lång rulle med hjälp av plastfolien. Lägg rullen kallt i minst 30 minuter så att krämen blir fastare.

Ta av plastfolien och skär rullen i små stubbar. Lägg upp på fat och garnera med ruccola.

Mina kommentarer: Jag gjorde en mjölkfri variant genom att helt enkelt utesluta creme fraichen. Den röran blev ganska lös. Man skulle kunna testa Oatlys senaste havrefraiche eller den sojabaserade Sour Supreme.


Kommentarer

Populära inlägg