Citronbullar i form med glasyr


Kanelbullar är väldigt gott, och mina favoriter har jag redan publicerat här på bloggen. Men ibland vill man ha omväxling, eller hur? När man sitter och slösurfar på Pinterest hittar man läckra bilder på bakverk som länkar till all världens sajter med recept. Och där hittade jag ett recept på "Sticky Lemon Rolls" som jag var tvungen att prova. Bilden ledde mig till den läckra matsajten The Kitchn som jag följer på sociala medier. Där finns väldigt många recept att prova.

Nu är receptet med amerikanska mått. Jag skriver originalreceptet med mina egna mått inom parentes. Degen var lite bökig att få ihop - maskinen fick jobba länge. Men den blev bra till sist.

Citronbullar i form med glasyr

12 bullar

Degen
2½ teskedar torrjäst (jag tog 25 g färsk jäst)
3/4 cup mjölk (1,75 dl)
1/2 cup osaltat smör (100 g )
2 stora ägg
1/4 cup socker (1,6 dl)
2 tsk vaniljextrakt (jag tog 1 tsk vaniljsocker)
zest av 1 citron
4 ½ cup vetemjöl (drygt 11 dl)
½ tsk salt
1/4 tsk mald muskotnöt

Fyllning
1 cup socker (2½ dl)
zest av 1 citron
4 tsk smör (50 g)
1/4 tsk mald ingefära
1/8 tsk mald muskotnöt
1/4 cup färskpressad citronsaft (från 2 citroner)

Glasyr
1 citron, zest och saft
4 ounces philadelphiaost (1,2 dl)
1 cup florsocker (2½ dl)

Använd gärna en assistent till den här degen. Börja med att värma mjölken. Till 37 grader om du har färsk jäst, lite varmare om du använder torrjäst. Blanda i jästen i mjölken (och låt stå några minuter om du använder torrjäst). Blanda i ägg, socker, citronzest, socker,salt, vaniljsocker och muskotnöt. Lägg i smöret som är rumstempererat och skuret i mindre bitar och häll i mjölet. Arbeta degen rejält till den är smidig. Det tog nog 12-15 minuter för mig.

Täck över och låt jäsa i en timme eller till dubbel storlek. Medan den jäser blandar du fyllningen - för även den ska stå och gotta till sig lite. Blanda ner citronzest i sockret med fingrarna så att allt doftar citron.Lägg iingefära och muskotnöt. Rör sedan ner smöret, gärna med elvisp, så att det blandar sig ordentligt. Häll i citronsaften tills fyllningen blir ganska tjock och krämig. Ställ i kylen i ca 30 minuter.

Ta fram en form, 13x19 inches (33x48 cm), och smörj med smör. Kavla ut degen till en rektangel, knappt 1 cm tjock. Bred ut fyllningen i ett jämnt lager och rulla sedan ihop degen från långsidan. Skär i 12 bitar och placera dem i formen. Lägg över en handduk och låt jäsa i ca 1 timme. (Hit kan du förbereda och ställa bullarna i kylen övertäckta med plastfolie eller handduk i upp till 24 timmar. När det är dags att grädda tar du ut dem och låter dem jäsa i en timme i rumstemperatur innan du gräddar dem. )

Sätt ugnen på 175 grader C. Grädda bullarna i ca 35 minuter (eller ta ut dem när innertemperaturen på bullarna i mitten är 87 grader C). Låt svalna.

Nu är det dags för glasyren..Använd gärna ett ciceleringsjärn för att dra långa ringlor av citronskal av citronen. Lägg dem åt sidan. Pressa citronen och blanda saften med philadelphiaosten. Använd gärna elvisp. Blanda sedan ner florsockret i detta..

Sprid glasyren över bullarna och dekorera med citronskalet du sparade nyss.

Avnjut med en god kopp te eller kaffe.

Mina kommentarer: Jag gjorde dem mjölkfria med rismjölk, mjölkfritt margarin och så gjorde jag glasyren med enbart florsocker och citronsaft. Blev finfint. Men de blev torra väldigt snabbt. Så de du inte äter upp direkt är det smart att lägga i frysen. Kanske dela upp dem innan glasyren läggs på och frysa in? Jag ska prova att göra dem med min vanliga bulldeg.


Kommentarer

Populära inlägg