Frukostvåfflor - som du jäser över natten


Ibland på helgerna lyxar vi till det med nåt extra gott till frukost. Det kan vara scones, smoothies, croissanter eller amerikanska pannkakor. Så hittade jag det här receptet på våffelsmet som jäser över natten och så gör man färska frasiga våfflor till frukost. Visst låter det gott?

I ursprungsreceptet som jag hittat på den trevliga sidan The Kitchn, använder de ett våffeljärn som gör såna där typ belgiska våfflor. Nåt sånt har inte jag, men det står på önskelistan. Det gick bra att göra våfflorna på ett vanligt järn också som du ser på bilden.

Det blev förfärligt mycket våffelsmet när man gjorde hela satsen vilket naturligtvis är perfekt i sommarstugan med halva släkten eller om du har en väldigt stor familj. Men vi är bara fyra personer, så nästa gång halverar jag satsen. Ska du göra hela satsen så tar en STOR bunke. Jag använde min 7.5-litersbunke och den var verkligen full när smeten jäst upp över natten.

Jag surfar gärna på nätet efter nya recept och jag kan säga att livet blir mycket enklare när man har ett mått med amerikanska cup :) Då slipper man hela översättningsbiten. Men nu har jag översatt för att göra det enklare för dig som inte har ett sådant mått, och jag reserverar mig för felöversättningar.

Frukostvåfflor som jäst i kylen över natten

Jättemånga våfflor

1 tsk torrjäst
2.36 dl varmt vatten, ca 45 grader för att få igång jästen
225 g smör
9½ dl standardmjölk
2 tsk salt
4 msk socker (kan uteslutas)
14 dl vetemjöl
4 stora ägg
1 tsk bikarbonat

Blanda torrjäst och vatten i en skål och ställ åt sidan en stund. Rör om så att jästen löser upp sig i vattnet. Smält smöret och blanda med mjölk, salt och socker. Testa med ditt finger så att blandningen svalnat till fingerljummet innan du rör i jästblandningen. Tillsätt mjölet och rör om tills du har en ganska tjock smet.

Täck din stora bunke med plastfolie eller ett lock och låt den stå framme på köksbänken över natten. Smeten kommer att jäsa ordentligt och bli dubbelt eller tredubbelt så stor.

På morgonen knäcker du äggen i en annan bunke och vispar ihop dem lite lätt innan du vispar ner dem i den jästa smeten. Vispa ner bikarbonaten också.

Nu är det dags att grädda våfflorna i ditt våffeljärn och där gör du precis som vanligt. Mina våfflor tog ca 4 minuter per styck.

Tips: Får du våfflor över kan du lägga dem i frysen och när du blir sugen ta fram och stoppa i brödrosten.

Mina kommentarer: Jag gjorde dem på havremjölk och mjölkfritt margarin såklart.






Kommentarer

Populära inlägg