Kyckling med jordärts- och kronärtskocka


En snabb mobilbild är allt jag hann med. 

Jullovet närmar sig sitt slut. Vi har träffat släkt och vänner i olika konstellationer, och jag är mätt på att tänka ut mat, att handla mat, laga mat och äta mat. Men äta ska man ju varenda dag och här hittade jag ett recept i favorittidningen Lantliv Mat & Vin. Inte hade jag hel kyckling och inte trodde jag riktigt på anvisningarna om tid, så jag gjorde min egen variant. Det blev väldigt gott

Här skriver jag in receptet som det är i tidningen, och i mina kommentarer berättar jag om vad jag gjorde annorlunda. 

Kyckling med jordärts- och kronärtskocka

6 port

130 g oliver
1 citron
75 g smör
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 hel kyckling, ca 1.4 kg
några kvistar färsk timjan
salt och svartpeppar
1 citron, saften av
2 msk koncentrerad kycklingfond
2 dl vatten
300 g jordärtskockor
400 g konserverade kronärtskockor
färska örter till garnering

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka hälften av oliverna. Riv citronskalet fint och skiva citronen tunt. Blanda oliverna med citronskal, smör och vitlök. Lägg citronskivorna och lite smör under skinnet och i mitten på kycklingen. Bred resten av smöret på kycklingen.  Krydda med timjan och rikligt med salt och peppar både utanpå och inuti. Blanda citronsaft, fond och vatten och häll över. Sätt in i ugnen och låt steka i 30 minuter.

Skala och dela jordärtskockorna i bitar. Lägg dem runt kycklingen och låt steka vidare i 30 minuter. 

Rör om och lägg kronärtskockorna och resten av oliverna bredvid. Låt steka i ca 10 minuter tills innertemperaturen på kycklingen är 70 grader eller köttsaften är klar när man skär vid benet. 

Servera med pasta eller bara ett gott bröd. 

Mina kommentarer: Första gången jag gjorde rätten hade jag ingen hel kyckling, utan kycklingben, ca 900 gram. Jag hade bara en citron, och använde zesten att gno in kycklingen med och saften till skyn. Jag gjorde rätten mjölkfri genom att använda mjölkfritt margarin. 

Benen behöver bara gå 45 minuter i ugnen och jag tjongade i jordärtskockorna från början - och ändå var de snudd på för hårda. Så nästa gång skär jag dem i mindre bitar. När det var 15 minuter kvar la jag till kronärtskockor och hela oliver. Vi åt med couscous som suger upp skyn bra.

När jag gör med hel kyckling låter jag jordärtskockorna gå med från början och lägger på kronärtskockor och oliver när det är en kvart kvar.  

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg