Lussekatter



Lussekatter - dessa älskade julbullar, som ser likadana ut, men smakar väldigt olika beroende på vem som bakat dem. De där billiga man kan köpa, torra och eländiga, har bara formen och färgen gemensamt med en riktigt god lussekatt. Det är saffranet som är boven i dramat. Saffranet är det som gör bullen torr, och det finns väldigt många olika teorier om hur man bakar de saftigaste lussekatterna. En del säger kesella, andra smör. Det talas om mjölmängder och jästider och vad man ska pensla dem med för att "stänga inne fukten".   Jag har provat många olika recept, dock sällan med kesella eftersom vi har en mjölkproteinallergiker i familjen. (Ett recept jag kan rekommendera är det på Adventsbullar.)

Johan Hedberg skriver på sin blogg Matgeek om "perfekta lussekatter" och jag var så klart tvungen att testa. Läs på Matgeek om alla trix han tar till i jakten på den perfekta lussekatten.  Johans tips om att rulla lussekattskorvarna  ifrån sig var kanon! Man rullar alltså inte fram och tillbaka, utan bara ifrån sig och lyfter sedan tillbaka rullen. Rullar ifrån sig och lyfter tillbaka. Det ska jag komma ihåg!

Så. Dags att anta utmaningen.  Jag jagade rätt på trådsaffran och la i cognac, jag skrapade vaniljstången och marinerade russinen i glögg. Sedan lät jag tålmodigt degen i alla dess stadier jäsa och jag kokade sockerlag att pensla dem med. Jag till och med kluttade i lite av min älskade vetesur. 

Sedan är ju det där med att följa recept till punkt och pricka inte min grej. Jag gjorde ju mina på mjölkfritt margarin och havremjölk. Ett strömavbrott gjorde att jag fick sätta fördegen på långjäsning i kylen. Tidplanen gick därmed åt skogen, så sista jäsningen blev lite kortare än den skulle. Det kan så klart ha påverkat slutresultatet.

Men goda blev de, riktigt goda! Saftiga, med mycket smak. Men rätt kompakta ändå, och jäkligt klibbiga av sockerlagen. :)

Nästa gång tänker jag hoppa över sockerlagen, och sätta in bullarna i ugnen utan ägg och istället pensla dem med ägg direkt när de kommer ur ugnen. Så har jag lärt mig i en annan bakbok och det funkar finfint. Det jag tar med mig till kommande bak är trådsaffran i cognac, vaniljstång, russin i glögg och låååång jästid,

Har du ett bättre recept? Lägg gärna in det eller länk till det i kommentarerna. Jag kommer att fortsätta jaga efter Den Perfekta Lussekatten även nästa år. :)

Lussekatter 

2 timmar + 12 timmar jäsning
50 st

Fördeg
50 g jäst
3 dl standardmjölk
150 g strösocker
400 g vetemjöl special

Huvuddeg
3 dl standardmjölk
1 vaniljstång eller 2 tsk vaniljpulver
1-1½ g saffran
150 g strösocker
250 g smör
12 g (2 tsk) salt
900 g (1½ liter) vetemjöl special
1 ägg

Tillbehör
1 uppvispat ägg
russin som fått dra i ljummen glögg
sockerlag på ½ dl vatten och 1 dl strösocker

Fördeg
Smula ner jästen i bunken till hushållsassistenten. Värm mjölken en aning, max 37 grader, och slå lite över jästen. Rör tills jästen blandat sig med mjölken. Häll i resterande mjölk. Tillsätt socker och vetemjöl. Kör degen i maskin tills den är lös men nästan seg. Har du ingen hushållsassistent funkar det med degkrokarna på elvispen. Rör du ihop för hand tar jobbet längre tid. Täck bunken och låt jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter. När den jäst till sin dubbla storlek är det dags för nästa steg.

Huvuddeg
Ljumma mjölken till huvuddegen. Dela och skrapa ur vaniljstången. Mortla saffranet med lite strösocker. Rör ner vanilj och saffran i den ljumma mjölken. Tillsätt mjölk, socker, smör (nej, det ska inte smältas, men skär i små bitar), mjöl, salt och ägg till fördegen. Kör maskinen i ca 10 minuter. Degen ska vara seg men fortfarande ganska lös och ändå släppa från kanterna. Du ska kunna ta upp en klump och dra ut den i en liten kvadrat som är så tunn att du nästan kan se igenom den utan att den spricker. Frestas inte att hälla i mer mjöl utan låt maskinen arbeta några minuter till. För mycket mjöl ger torra lussekatter. 

Täck bunken och låt jäsa i rumstemperatur i ca 30 minuter. 

Mjöla ett bakbord ytterst lite. Degen klibbar ändå inte, så det behövs inte särskilt mycket. Dela degen i 5 delar och varje del i 10 bitar. Har man en våg är 50 g per bulle ett bra mått. Rundriv varje bulle till en liten boll (eller rulla bara till en boll, det funkar också). 

Rulla varje boll till en tunn korv (rulla ifrån dig och lyft tillbaka, rulla ifrån dig och lyft tillbaka). Snurra ihop varje korv till en lussekatt. Lägg lussekatterna med ca 1 cm mellanrum på en bakplåtspappersklädd eller smord plåt (jäser de ihop gör det inget, det ger saftigare lussebullar), lägg över en bakhandduk och ställ in i kylen över natten. Vill du ha dem direkt låter du dem jäsa 10-15 minuter och bakar av dem.

På morgonen sätter man ugnen på 220 grader och tar fram plåtarna ur kylen. Låt dem stå i rumstemperatur ca 30 minuter. Vispa upp ägget med 1 msk vatten och pensla lussekatterna. Tryck i russin.

Koka upp socker och vatten till en sockerlag. Låt sjuda ett par minuter och håll sedan sockerlagen varm.

Grädda lussekatterna i nedre delen av ugnen. När de fått ganska mycket färg tar du ut dem och penslar omedelbart med lite sockerlag. Låt svalna på galler. 

De lussekatter ni inte orkar äta upp meddetsamma ska ner i frysen direkt. Annars blir de torra och trista.










Kommentarer

Populära inlägg