Chokladlöv - fast hjärtan, lamm och hundar istället




När jag var liten tyckte jag inte att de där chokladlöven var de godaste av alla de kakor som farmor bakade. Men så fick jag sånt sug efter de där chokladlöven och insåg att att de inte finns med i klassikern Sju sorters kakor. Som tur är finns ju Internet och där hittar man det mesta.

Dottern blandade ihop degen men jag fick ge henne en hand när det gällde kavling och att ta ut kakorna. Några löv gjorde vi inte,men istället hjärtan, lamm och hundar :)

Chokladlöv

ca 50 st

2½ dl vetemjöl
1 1/4 dl strösocker
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
100 g smör eller margarin
½ ägg

Garnera med
½ ägg
hackad mandel
pärlsocker

Blanda mjöl, socker, kakao och vaniljsocker. Finfördela smöret i blandningen och tillsätt ett halvt ägg och arbeta ihop till en deg. (Knäck ett ägg, vispa ihop det och använd hälften. Spara resten till senare.) Låt vila kallt i en timme.

Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen till 2-3 mm tjocklek. Ta ut kakorna med mått. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Pensla kakorna med uppvispat ägg  och strö på mandel och pärlsocker. Grädda i 6 minuter.

Mina kommentarer: Degen blev väldigt smulig och vi fick tillsätta lite mer ägg för att den skulle gå ihop till en deg. Degen var svårarbetad, kanske på grund av att vi använder mjölkfritt margarin som ju är mjukare än vanligt margarin. Min tioåriga dotter klarade det mesta utom just kavlandet. Vi dekorerade med enbart pärlsocker av allergiskäl.

Kommentarer

  1. Attans. Låter supergott ju. Men jag är på "no sugar"-diet så det får bli en annan gång :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg