Tomatsallad med granatäpple



Jag fortsätter att testa Ottolenghis recept. Han blandar grönsaker och kryddor på ett för mig helt nytt sätt. Och det vi har smakat har varit jättegott. Till exempel har vi provat hans kyckling med jordärtskockor och broccoli- och ärtsallad. Gissningsvis kommer det fler av hans recept på bloggen framöver.

Här är en ny favorit. En tomatsallad som är ganska långt från den där vanliga vinägrettsalladen vi ätit så många gånger. I ingredienslistan finns granatäppelsirap, och någon sådan har jag inte hittat i någon butik, men det finns att beställa på nätet, till exempel hos OliOli. Så egentligen vet jag inte hur salladen ska smaka, men min variant blev god den också. Jag använde istället Granatäpplebalsamico från Gourmetgruppen.

Granatäpple är ju förtrollande gott. Men jag undrar om det är olika sorter man hittar i handeln, eller om de är olika mogna? För på bilden här ovan är granatäpplekärnorna ljusa, rosaröda. Men oftast är de intensivt djupröda och smakar mer. Var det ett omoget granatäpple jag fick fatt i? Och hur ser man i sådana fall skillnad på ett omoget och ett omoget? Eller finns det olika sorter, precis som det finns Ingrid Marie och Åkerö? Och hur ser man skillnad på dem? Berätta gärna i kommentarerna nedan.

Hacka gärna ihop salladen en halvtimme före servering så smakerna hinner gifta sig.

Tomatsallad med granatäpple

ca 600 g tomater, färg och sort efter vad du tycker om.
1 röd pepparfrukt.
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
½ tsk mald kryddpeppar
2 tsk vitvinsvinäger
1½ tsk granatäppelsirap (pomegranate molasses står det i originalreceptet)
60 ml olivolja
1 granatäpple
1 tsk plockade oreganoblad
salt och nymald svartpeppar.

Skölj och kärna ur tomaterna. Skär dem i små bitar, ungefär lika stora som granatäppelkärnorna. Finhacka rödlöken. Skär pepparfrukten i små bitar. Plocka ur granatäppelkärnorna och se till att inget av det vita kommer med, för det är lite beskt. Blanda i en skål och pressa över vitlöken. Häll över vinäger, granatäppelsirap och olivolja, rör om och smaka av med salt och peppar. Låt gärna stå 15-30 minuter innan servering. Dekorera med oregano och servera.

Mina kommentarer: Senast hade jag ingen pepparfrukt utan tog lite torkade chiliflingor istället. Och jag kryddade med torkad oregano. Som jag skrev ovan använde jag granatäppelbalsamico istället för granatäppelsirap, och uteslöt därför vitvinsvinägern.

Tycker du det är bökigt att få ut granatäpplekärnorna?

I vår värld finns produkter för allt. Hos Sävne Trading finns en speciell skål för att få ut kärnorna. Då ska man nog vara storkonsument av granatäpple, men det ser ju förfärligt enkelt ut. Det finns de som säger man ska banka ur kärnorna med en sked som hon gör på Sävnes film - men det funkar sisådär enligt mina empiriska undersökningar. Så  finns det de som säger att man ska pilla ur kärnorna i en skål med vatten. Det tyckte jag var blaskigt och omständligt.

Jag tycker inte det är ett så stort problem sedan jag lärde mig att inte skära igenom hela frukten, utan bara göra en skåra i själva skalet och bända isär äpplet. Sedan bänder jag isär bit för bit och pillar ut kärnorna. Inget kladd eftersom jag inte skurit sönder några kärnor. Klart!

Kommentarer

  1. Jag slår med en träslev på hela äpplet innan jag öppnar det. Då sitter många av kärnorna löst. En favvosallad (enkel) som jag ibland gör är Grape fruit-kött, avoado och grantaäpplekärnor. Inget annat behövs och det blir SÅ gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg