Örtig avocadodressing



Den enklaste dressingen är ju vinägretten som man svänger ihop på en minut. Den funkar till allt. Men om du vill variera dig är detta ett gott alternativ. Den smakar gott till en enkel grönsallad, men funkar också som sås till grillat.

Receptet hittade jag i Lantliv Mat&Vin och där har de döpt den till "Gudinnans gröna dröm". Där tipsar de om att man kan ta de örter man har hemma, men att man ska vara försiktig med timjan och rosmarin som lätt tar över helt. I originalreceptet står det att man ska mixa kryddorna först, men se det klarar inte min mixer. Jag skriver nedan hur jag gjorde.

Örtig avocadodressing

4 portioner

1 knippe bladpersilja
1 kruka basilika
8 kvistar färsk dragon
8 kvistar färsk koriander
2 sardeller
1 finhackad vitlöksklyfta
1 liten avokado
1 dl grädde
3/4 dl olivolja
saften från 1 liten citron
salt och peppar

Lägg kryddor, sardeller, avokado och vitlök  i en skål med höga kanter som du kan använda stavmixern i. Mixa. Häll i olivoljan i en stråle medan du fortsätter mixa. Rör i grädden. Smaka av med citron, salt och peppar.

Mina kommentarer: Jag gjorde dressingen mjölkfri genom att använda havregrädde.


Kommentarer

  1. Å vad jag kommer att använda mig av detta! Gör ju verkligen salladen både mer matig och god! Kör dock utan grädde eller havreprodukter då jag ej tål gluten och är vegan men den blir livkäl ljuvligt krämig. STORT TACK!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg