Mojo de aguacate



När vi var på Fuerte Ventura köpte jag med mig en liten receptbok med kanariska vitlökssåser. När vi var där åt vi en grön och en röd variant varje dag. Men inte förrän nu har jag provat att göra någon själv. Jag valde den sås jag hade ingredienser till och således blev det denna avocadovariant.

Såsen är väldigt snabb att svänga ihop, men har en tendens att skära sig. Kanske var min avokado liten för den mängden olja? Nåja, utseendet är inte allt - den smakade utmärkt. Jag gjorde den med enbart persilja eftersom familjen inte tycker om koriander. Själv har jag gått från att vara korianderhatare till korianderälskare och någon gång ska jag prova såsen med enbart koriander.

Såsen var väldigt god och den fick tummen upp av hela familjen. Vi åt den med grillat fläskkött och ugnsrostad potatis. Men jag gissar att den fungerar lika bra med kyckling, ja kanske till och med med vit fisk.

Mojo de aguacate - kanarisk sås med avokado

4 portioner

1 vitlöksklyfta, pressad
1 tsk salt
2 dl neutral olja
½-1 dl vit vinäger
1 knippa persilja eller koriander
1 mogen avokado

Skala och pressa vitlöksklyftan. Mixa vitlök, salt och vinäger. Dela avokadon, ta ur kärnan och gröp ur fruktköttet och lägg det i mixerskålen tillsammans med persiljan - eller koriandern om du tycker det är gott. (Man kan säkert blanda också.) Mixa till en jämn smet. Tillsätt oljan i en tunn stråla och mixa hela tiden tills det går ihop till en sås.

Servera genast till grillat kött eller kyckling.


Kommentarer

Populära inlägg