Varm potatissallad med dragon och ärtor


Sa jag att min nya drog är Pinterest? Det finns så många vackra bilder på Internet, och så många fantastiska recept. Och på Pinterests hittar man så ofantligt mycket av bådadelar. Det är just nu min bästa inspirationskälla vad gäller mat. Via en läcker bild på Pinterest hittade jag till bloggen "Feasting at home" och den här potatissalladen. Maken var lite tveksam till ärtorna, men med den här kryddningen blev de väldigt goda. Jag gjorde små förändringar i receptet och beskriver här nedan hur jag gjorde. Eventuella översättningsfel är mina.

Serveras varm till kött, fisk eller fågel. Vi åt den till varsin bit entrecôte med tomatsallad och rädisor. Det behövdes ingen sås.

Varm potatissallad med dragon och ärtor

4 portioner

1/2 kg delikatesspotatis med tunt skal, eller nypotatis
2 dl små fina ärtor

1-2 dl hackad färsk persilja
1/2 dl hackad färsk dragon
1 pressad vitlöksklyfta
3/4 dl olivolja
1 msk citronsaft
1/2 tsk salt

1 tsk hela senapsfrön
1 tsk kapris
5 schalottenlökar
1 dl hackad blekselleri
citronzest

Koka potatisen med skalet kvar i lättsaltat vatten. Koka upp de gröna ärtorna helt snabbt i saltat vatten. Rosta senapsfröna helt kort.

Kör persilja, dragon och vitlök i en matberedare. Spara några fina dragonblad till garnering. Häll i olja, salt och citronsaft och kör några sekunder till.

Häll upp potatis och ärtor i en skål, lägg i finhackade schalottenlökar, kapris, senapsfrön och selleri. Blanda ner persiljemixen och rör runt försiktigt. Smaka av med salt, peppar och citronzest. Garnera med hela dragonblad.

Servera genast.


Kommentarer

Populära inlägg