Spaghetti alla puttanesca, krispig sallad och vitlöksbröd




Vardagsmat. O vad jag kan bli trött på korv och makaroner, spaghetti och köttfärssås och pyttipanna. Så ibland får jag ett ryck att prova nya vardagsrecept, och denna vecka tog jag fram Jamie Olivers Middag på 30 minuter. Vi har lagat efter några recept ur den, och nej, vi har aldrig klarat det på en halvtimma. Snarare tar det 40-45 minuter, men det är ok tycker jag. Han har ju kommit med en ny bok nu, med middagar på en kvart - då kommer man kanske ner i en halvtimme :)

Spaghetti alla puttanesca gick hem hos hela familjen och jag toppade med några cocktailkapris för att ställa mig in hos ena dottern. Jag tog fler oliver och med kärnor. De utan smakar ju inget. Chilin hade möglat så det fick bli chiliflingor. Handlar man i butik sent en söndageftermiddag finns inte allt på inköpslistan och ciabattan ersattes med bergis.  Det funkade fint och nästan hela limpan försvann! Däremot var det nog mest jag som gillade salladen - men å andra sidan var jag nöjd med att ha den för mig själv. Syrligt fräsch och god - kan användas i fler sammanhang. 

I boken står det under rubriken Till servering "en flaska tempererad Valpolicella". Nåja, det är ju tisdag så det blev vatten. Bubblat sådant minsann, så lite festade vi. 

Spaghetti alla puttanesca, krispig sallad och vitlöksbröd

4 portioner

Vitlöksbröd
1 ciabatta (inte såna där små fyrkanter, utan ett större bröd. Ciabatta lär betyda toffla, så tänk fotstorlek.)
en liten knippa färsk slätbladig persilja
3-4 vitlöksklyftor
en gnutta salt och nymald svartpeppar
olivolja

Sallad
2 fänkålshuvuden
några rädisor
1 citron
olivolja
salt och nymald svartpeppar

Spaghetti
500 g torkad spaghetti
225 g tonfisk i olja
2 vitlöksklyftor
1 matsked kapris, avrunnen
30 g sardeller i olja
1-2 färska chilifrukter
en liten knippa färsk slätbladig persilja
8 svarta oliver utan kärnor
malen kanel
700 g passata eller 400 g krossade tomater
1 citron

Vitlöksbrödet
Sätt ugnen på 175 grader C. Skär snitt i ciabattan  med ca 2 centimeters mellanrum, två tredjedelar igenom. Knyckla ihop en stor bit smörpapper (jag använde bakplåtspapper) under rinnande vatten och släta sedan ut det igen. Strö ut persiljan och en nypa salt och peppar över smörpappret. Ringla över generöst med olivolja och pressa 3-4 oskalade vitlöksklyftor över. Smörj in hela brödet med den här blandningen. Använd händerna och tryck ner röran i snitten i brödet. Vira in brödet i smörpappret ordentligt och ställ in i ugnen och håll lite koll på det.

Sallad
Ansa fänkålen och skär huvudena i fyra delar. Skölj och ansa rädisorna. Lägg fänkål och rädisor i en matberedare med insatsen för skivor monterad. Skiva till skivor. Häll upp i en fin skål, pressa över citron, lite olivolja, salt och peppar och rör runt. Smaka av och ställ fram på bordet. 

Spaghetti
Koka upp rikligt med lättsaltat vatten. Finhacka chilifrukterna. Grovhacka persiljan. Koka spaghettin så länge som det står på förpackningen. Rör runt ibland. Häll oljan från tonfisken i en stekpanna, men låt tonfisken stanna i burken en stund till. Pressa i två oskalade vitlöksklyftor och tillsätt kaprisen, sardellerna och oljan de ligger i. Lägg i chillin. Låt fräsa på inte för hög värme, du vill inte att vitlöken blir brun. Rör hela tiden. Lägg sedan i tonfisk och tomater. Pudra över lite malen kanel (Jamie Oliver skriver "en rejäl nypa" - jag var lite försiktigare, och ändå kände maken direkt kanelsmaken. Jag tycker kanel kan ta över och bli beskt, så jag tar hellre lite mindre.) Häll i oliverna.

Häll av spaghettin och spara lite av kokvattnet. Häll ner pastan i stekpannan med såsen och rör runt. Tillsätt det mesta av den hackade persiljan, pressa i citronsaft, ringla över lite extra olivolja och rör om ordentligt. Häll över på fat och dekorera med den sista persiljan. Jag piffade dessutom med extra oliver, cocktailkapris och flingsalt. 

Servering
Ta vitlöksbrödet direkt från ugnen och ställ upp på bordet på en fin skärbräda. Veckla upp pappret. Häll upp vin i glasen och låt alla förse sig.




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg