Köttgryta i Crock Pot

O grymma höstmörker. Det är omöjligt att få till fina bilder. Så det blev en mobilbild...

Denna första riktigt höstruskiga söndag med regn och hård blåst kändes det helt rätt med en köttgryta. Jag laddade Crock Poten och fortsatte att städa här hemma.  Det är skönt när maten snudd på gör sig själv.

Receptet är taget ur Crock Pot-kokboken skriven av Anette Rosvall, känd som en av Husmorsorna. En enkel rakt-upp-och-ner-gryta utan krusiduller. Receptet är beräknat för den största grytan. Använd köttdelar som behöver tillagas under lång tid, som till exempel fransyska, lägg, högrev, grytbitar och ytterlår.

Köttgryta

5-6 personer

600 g kött av nöt, fläsk eller vilt
2 skalade och hackade gula lökar
2 skalade och delade morötter
1 dl rödvin
1 dl vatten
2 msk kinesisk soja
4 msk koncentrerad köttfond
1 msk maizena
1 tsk socker
salt, svart- och vitpeppar

Lägg i lök och mörötter i botten av grytan. Dela köttet i mindre bitar och lägg det ovanpå morötterna och löken. Blanda ihop vin, vatten, soja och köttfond och häll över kött och grönsaker. Dra ett par varv med pepparkvarnen. Sätt på locket på grytan och låt gå på låg värme i 6-8 timmar eller hög värme 3-4 timmar. Tiden beror på vilket kött du använder. När köttet är mört är det dags att smaka av. Socker för att minska syran, lite mer salt, soja och peppar om du så vill. Red av med maizena utrett i lite vatten och låt puttra på hög värme i 5 minuter så att såsen tjocknar. Servera med kokt potatis.

Mina kommentarer: Jag gjorde grytan på högrev och biten var på 900 gram så jag tjongade ner den i grytan. Jag tog tre morötter istället för två och körde grytan på hög värme. Jag redde av med maizena brun såsredning - smidigt och enkelt att bara strössla i. Smakade av grytan med örtsalt, lite socker, lite timjan och smulade i några korn grönpeppar.  Vi åt grytan tillsammans med kokt potatis och salladsbär (återkommer till det receptet). Det blir vackert väder imorgon...

Kommentarer

Populära inlägg