Ruby Margarita

Foto: Anders Hansson


Den riktiga sommarvärmen kommer väl inte förrän i mitten av juli som vanligt. Men det funkar att dricka Ruby Margarita även när det är mulet och 16 grader ute :) Jag vet inte riktigt vad det är som gör att detta ska kallas Margarita  - kanske den pyttelilla skvätten Tequila? Annars smakar det faktiskt väldigt mycket Sangria. Nåja, strunt samma, gott är det i alla fall. Väldans lättdrucket.

Ur foldern "Grillfest" som följde med Elle Mat & Vin.

Ruby Margarita

1 stor tillbringare

6 dl apelsinjuice
4 dl rött vin
2 limefrukter, pressad saft från
1 tunt skivad apelsin
2 cl Tequila
6 dl fruktsoda
1 näve repade myntablad
isbitar

Häll apelsinjuice, rött vin och pressad lime tillsammans med skivad apelsin och Tequila i en stor tillbringare och ställ in i kylen. Låt det hela bli väl kylt. Strax innan servering häller du i fruktsoda, mynta och isbitar.

Mina kommentarer: Jag halverade receptet men hade fortfarande i 2 cl Tequila. Sen glömde jag myntan i hastigheten. Men eftersom jag lär göra detta fler gånger i sommar är det inga problem, nästa gång kommer jag ihåg den.

Kommentarer

  1. Klart den är lättdrucken - inte mycket alkohol i den drinken, ens när man dubblar som du gjorde!

    SvaraRadera
  2. Det är det som är bra med den - att den inte är för stark. Det är annars så lätt att man står där och väntar på grillen och dricker för starkt på fastande mage. Här släcker man törsten på ett lyxigt vis utan att bli på kanelen :)

    Gjorde en hel kanna nu i helgen och tog då 4 cl Tequila. Tycker det behövs för att du ska känna smaken av den. Annars smakar det ju som vilken sangria som helst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg