Ratatouille i Crock Pot



Detta är en klassisk fransk grönsaksröra. Den är ganska lik Caponata och Zaalouk , och vilken som kom till först är kanske ointressant. Tidigare har jag gjort rataouille på spisen enligt Anna Bergenströms recept som jag tyckt varit det godaste. Denna gång provade jag att låta grönsakerna koka länge och långsamt i min Crock Pot efter ett recept jag fått från Anette som är känd från Husmorsorna. Och resultatet blev riktigt gott!

I Crock Poten kokar nämligen grönsakerna inte sönder, men smakerna gifter sig ordentligt under den långa koktiden. Jag kan nog drista mig till att säga att den här var den godaste varianten jag provat. Receptet nedan är Anettes, i kommentaren på slutet beskriver jag tillägg från min sida.

En Crock Pot kan du köpa till exempel i Järnias butiker, hos Acreto eller hos Ninas mat. Hos Ninas mat kan du också köpa Anettes kokbok för Crock Pot!

Servera röran som "sås" eller grönsaker till en bit grillat kött eller kyckling. Ljuvligt gott!

Ratatouille

1 rejäl sats, räcker nog till 6-7 personer

1 liten aubergine
1 liten squash
4 färska tomater
2 stora gula lökar
2 hackade vitlöksklyftor
1 stor röd paprika
1 stor gul paprika
timjan, oregano
3 msk tomatpuré
2 msk smör

Garnering
200 g svarta oliver

Börja med att klicka ner smöret i Crock Poten och sätt på hög värme. När smöret har smält klickar du i tomatpurén och rör runt lite. Skala och hacka aubergine och squash i lagom fina kuber. Hacka lök, tomater och paprika. Lägg i alla hackade grönsaker i grytan och rör om. Krydda med örtkryddorna och låt sedan grönsakerna gå på låg värme i 8 timmar.

När grytan är klar smakar du av med salt och nymald peppar och serverar din ratatouille med svarta oliver.

Mina kommentarer: Jag använde 2 burkar finkrossade tomater istället för färska. Kanske hädelse enligt finsmakaren, men jag tyckte att det fungerade utmärkt. När jag smaksatte enbart med salt och peppar tyckte jag att smakerna blev lite tama, så jag la i 1-2 tsk socker (jodå, det lyfter tomaterna!) och kanske 1 msk Lantbuljong från BioFood. Den buljongen använder jag nästan mer som krydda än som just buljongpulver. Ger väldigt god smak.


Kommentarer

  1. Hej Maria. Jag länkade din blogg ifrån min blogg och hoppas att det är OK. Bland min bloggs besökare finns det en del som kan svenska språket och dina recept kommer nog till nytta. Min blogg är också en matlagningsblogg dock på persiska språket, vilket inte är användbar för dig tyvärr.
    Kan du förklara för mig vad Crock Pot är för något ??

    SvaraRadera
  2. Hej Hosein! Klart du får länka till min blogg - det är jag som ska tacka för äran!
    En Crock Pot är en så kallad slow cooker, en gryta som lagar maten på låg värme under lång tid. Det finns flera märken, men crock pot är ett av de största. Läs mer på www.acreto.se som är de som importerar Crock Pot till Sverige.

    Man uppnår samma effekt genom att sätta in en gryta med maten på låg värme (under 100 grader C) i en ugn - men det drar mycket mer energi och det känns kanske inte så bra att gå hemifrån med ugnen igång. En slow cooker drar energi som en glödlampa sägs det och jag känner mig trygg med att låta maten stå och koka i 6-8 timmar medan jag är på jobbet eller ute med familjen eller vad jag nu hittar på.

    Används med fördel till kött som behöver koka länge för att bli mört och gott, tex högrev. Pulled pork är ju populärt nu, och det går utmärkt att göra i Crock Pot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det utförliga svaret. Vi hörs (syns) på Blogger

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg