Rabarbermuffins



Rabarbern växer så den tar över halva planteringen, men vi är inte riktiga rabarberälskare, det är bara att konstatera. Eller... barnen är inte överförtjusta i rabarberpajer och smulpajer med rabarber. Alltså gäller det att hitta nåt annat att göra på all rabarber som växer och frodas.

I Leva & Bo, bilaga till Expressen/GT/Kvällsposten hittade jag det här receptet på rabarbermuffins. De blev jättegoda. Problemet är att man bara gör av med en endaste stängel av rabarber. Många muffins blir det om man ska göra av med all trädgårdens rabarber alltså *s*

Rabarbermuffins

10-16 stycken beroende på storleken på muffinsformarna

3 ägg
3 dl strösocker
200 g kokosflingor
1½ dl vetemjöl
1-2 msk vaniljsocker
(½ tsk bakpulver, mitt tillägg)
150 g smält smör eller margarin (2 dl)
1 stängel, ca 2 dl rabarber, skuren i korta smala stavar

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda vetemjöl och vaniljsocker (och bakpulver). Blanda med äggvispet tillsammans med smält smör och kokosflingor. Tryck i rabarbern i smeten.

Grädda mitt i ugnen i 200 grader, ca 15 minuter.

Mina kommentarer: När jag tittade på bilden till receptet såg de lite... hoptryckta ut. Så jag la till lite lite bakpulver, bara för att få dem lite med pösigt stolta. Och det funkade fint! Jag skar rabarbern ganska tunt och blandade i den i smeten snarare än att "trycka" i den. Mycket uppskattade av alla som smakade och dottern uppmanade mig att baka dem flera gånger.


Kommentarer

Populära inlägg