Osso Bucco i Crock Pot





Det är intressant det här, med klassiker. Osso Bucco är en klassiker tänker jag, och ändå skiljer recepten man hittar sig åt ganska mycket. Inte ens stavningen är man överens om: Osso Bucco. Ossobuco. Ossobucco. Tasteline.com förkunnar att "En äkta osso buco är gjord av kalvlägg och ska ha doften av citron, vitt vin och vitlök." Så tittar jag på receptet jag följde och... ähum... nä, inte hade jag kalvlägg (VAR hittar man det???) och nån citron syntes inte till där inte. I vissa recept förväntas man servera grytan med gremolata.

Nåja, jag fick receptet från snälla Anette som bloggar på Husmorsorna och det var GOTT, och det är väl huvudsaken.

Har du ingen Crock Pot (som är en sk slow cooker, det finns fler märken) så går det säkert lika bra att göra denna gryta på spisen. Men gissningsvis är tiden då ca 2 timmar... Jag har den största Crock Pot-en, som är för 6 personer. Det är tveksamt om alla ingredienser får plats i en mindre gryta faktiskt.

Kalvlägg ja... receptet säger att det går lika bra med lammlägg. Inte fick jag fatt i nåt sånt inte. Inte den vanligaste styckningsdelen idag kanske. Det slutade med att jag gjorde denna gryta på högrev. Kanske går någon ossobuccofantast i taket över det, men nöden har ingen lag.

Osso Bucco i Crock Pot

6 portioner

ca 1 dl vetemjöl
salt och peppar
1 kg sågad kalvlägg
smör till stekning
olivolja till stekning
2 stora finhackade gula lökar
2 finhackade vitlöksklyftor
2 finhackade morötter
150 g finhackad rotselleri
3 msk tomatpuré
2 st lagerblad
5 blad färsk basilika
1 msk torkad oregano
1 msk paprikapulver
1/2 tsk socker
2 1/2 dl torrt vitt vin eller vatten
2 burkar hela tomater à 400 g
1 msk kalvfond


Blanda mjölet med salt och peppar och doppa köttbitarna i mjölblandningen. Ställ CrockPot-insatsen på en spisplatta, glöm inte att lägga gallret emellan. Har du induktionshäll får du helt enkelt steka på kött och grönsaker i en annan gryta eller panna och lägga över i Crock Pot-en.  Värm smör och olivolja och fräs köttet. Ta upp det och lägg åt sidan. Lägg i lök, vitlök och rotsaker. Låt dem bli mjuka i smör och fös dem sedan åt sidan. Lägg i ännu en klick smör och låt tomatpurén, kryddor och socker fräsa en stund.

Rör ihop kryddor och grönsakshack. Lägg i köttet. Häll på vin eller vatten, burktomater och kalvfond och låt det hela koka under lock i 8–10 timmar på låg värme.

I Italien serveras den här rätten helst med risotto milanese, det vill säga risotto gjord med saffran.  Men det funkar fint med tagliatelle eller vanligt ris också.

Kommentarer

  1. Låter underbart ska testa en liten tips prova affärer där människor från andra länder handlar i Stockholm med omnejd finns många. Lycka till :-)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har ätit detta i Italien 3 gånger....i Rom, Florens och i Palermo, och alla 3 gångerna serverades det med vita bönor och bröd..... Här hemma i Sverige på en "Italiensk" restaurang fick jag Osso Bucco serverad med kokt potatis.... Det finns nog en mängd olika varianter på denna rätt, men den är för jäkligt god.... (Och när jag gjorde den själv, så var det inga problem att få tag på kalvlägg hos slaktaren på Robertssons i Örebro, men det kanske är svårt på andra ställen...vad vet jag?)....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg