Fläskfilé i senapssås



Vår närmaste butik har börjat med märkningen "Ät snart" på varor som har kort datum och då kan man göra riktiga fynd. Även om jag själv inte är så förtjust i fläskfilé så är det ett kött som uppskattas av barnen. Och då blev det bra fredagsmys till en billig peng när jag hittade en ät-snart-filé i butiken. Men vad skulle jag göra med den? Jag kollade av internet lite snabbt efter inspiration, och svängde sedan ihop den här rätten lite på en höft. Och det blev riktigt gott :)


Fläskfilé i senapssås
3-4 portioner

1 fläskfilé
3 dl vatten
2 dl (havre)grädde
1 msk fond
2-3 msk rött vin
2-3 tsk dijonsenap
salt och peppar efter smak

Putsa filén och skär i cm-tjocka skivor. Bryn skivorna i lite matfett så att de får färg, men låt inte köttet bli för genomstekt. Då blir filén trådig och trist. Salta och peppra lätt.  Ta upp köttet ur pannan. Häll på vattnet i pannan och vispa runt så att du löser upp de goda smakerna av köttet. Rör ner grädde, fond, vin och dijonsenap. Smaka av.

Lägg ner köttet i såsen vid servering så att det precis hinner bli varmt igen av såsen, men låt det inte stå. Servera genast med något du tycker är gott som potatisklyftor eller ris, samt färska grönsaker.

Mina kommentarer: Jag använde Carlshamns havregrädde som är ganska tjock i konsistensen så jag brydde mig inte om att reda av såsen, men det kan du förstås göra om du vill. Den här gången serverade jag det med potatiskroketter som barnen önskat sig. Rätten gick väldigt fort att göra, vilket är skönt en fredagkväll när man kommer hem och är lite trött.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg