Chingrir Malai - Bengaliska räkor



Det är urtrist att vika tvätt. Det gör jag alltid framför tvn. Den här lördageftermiddagen lyckades jag zappa in på en kanal som visade en brittisk kock - Rhodes - som stod i stekande sol i Bengali, Indien, och lagade mat. Självklart fastnade jag. Efteråt ville jag verkligen smaka de där räkorna, för de såg fantastiska ut!

I programmet har de jätteräkor med huvudena kvar. När jag skulle köpa jätteräkor insåg jag att nu var jag ute på farlig mark. Många jätteräkor är utrotningshotade och inte är det bättre att köpa odlade, då det påverkar miljön negativt. Men jag var på Coop och hittade en variant som verkade miljömärkt på alla sätt och vis. Jag vågade mig på att köpa dem.

Min variant av rätten ser inte alls ut som det som Rhodes gjorde i programmet.  Men smaken mina vänner, smaken! Min rätt fick en massa sås, och den var så kryddigt god att jag satt och åt den med sked långt efter att räkorna var slut.

Chingrir Malai - Bengaliska räkor
4 portioner

 4 skalade jätteräkor
1 tsk gurkmeja
1 tsk salt
3 tsk ghee (klarat smör)
2 tsk vegetabilisk olja
2 gröna kardemummakapslar
4 hela nejlikor
2 kanelstänger
2 lagerblad
2 hela torkade chilifrukter
2 små gula lökar, rivna
2 tsk socker
4 cm färsk ingefära, riven
1½ tsk milt rött chilipulver, gärna Kashmiri
2 tsk malen spiskummin
100 ml kokosmjölk
50 g färskriven kokos
2 tsk hackad koriander
en nypa garam masala

Lägg räkorna i en skål och blanda i hälften av gurkmejan samt saltet. Rör runt och låt stå i 10 minuter.

Hetta upp ghee i en stekpanna tills det börjar bli gyllenbrunt. Låt det inte bli för mörkt. Ställ åt sidan.

Hetta upp olja i en wok på medelhög värme. Lägg i räkorna och stek i ungefär 2 minuter tills de ändrat färg, men inte blivit genomstekta. Ta bort från värmen och fortsätt med kryddningen och såsen.

Häll i din gyllenbruna ghee i oljan och hetta upp i woken. Lägg i kardemummakapslarna (lätt krossade), nejlikorna, kanelstängerna, lagerbladen och de torkade chilifrukterna. Stek ca 1 minut. Tillsätt sedan den rivna löken, sockret och ingefäran. Stek över medelvärme tills löken är gyllengul.

Rör ner chilipulver, mald spiskummin och resterande gurkmeja. Stek i ca 30 sek. Häll i kokosmjölken och rör om. Lägg ner räkorna. Låt sjuda i 5 minuter. Tillsätt vatten om det behövs för att hålla konsistensen tjockt såsig. . Rör ner riven kokos när räkorna är klara och strössla över hackad korianter och lite garam masala om du vill.

Ät med mjuk "puris" (stekt indiskt bröd).

Mina kommentarer: Jag hade inte samma sorts räkor men hanterade dem på samma sätt som i ursprungsreceptet. Jag hade 1 färsk röd chili istället för två torkade och så uteslöt jag chilipulvret. Det blev lagom mes-starkt. Min burk med kokosmjölk var så väldigt indelad i tjock kokosklet + rinnigt att jag tjongade ner hela innehållet. Men det gjorde inget - såsen blev fantastisk! Salta räkorna ordentligt, det vinner hela rätten på. Vi åt med vanligt vitt bröd, men den såsen hade gjort sig väldans bra med ett gott ris.

Kommentarer

Populära inlägg