Kanelcookies


Jag har fått en ny favorittidning. Det är Lantliv Mat&Vin. Fantastiska fotografier och spännande recept. Jag får alltid lust att prova det mesta i varje nummer. Så även i deras adventsnummer 2011. Julstämningen är total och jag lockas att göra saker jag aldrig haft på julbordet förut. (Allt Om Mat däremot har misslyckats kapitalt med sin julspecial i år. Så fatalt att de härmed mister en prenumerant.)

Småkakor är inte min grej. Men de här såg så knaprigt goda ut att jag tänkte att det var värt att prova. Och receptet är löjligt enkelt. Barnen var med och rullade bollarna och la på plåtarna, och väl i ugnen doftade det jul i hela huset.

Kanelcookies
ca 15 stora cookies

100 g smör
1½ dl brun farin
1 ägg
2 dl (120 g) vetemjöl
2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
75 g mörk choklad
1 dl hasselnötter, gärna rostade och skalade
1 dl torkade tranbär

Smält smöret och rör ner farinsockret. Blanda i ägg, vetemjöl. havregryn, bakpulver och kryddor och rör ihop till en tjock smet. Hacka chokladen grovt och blanda ner den i smeten tillsammans med hasselnötterna och tranbären.

Sätt ugnen på 175 grader. Rulla smeten till bollar och platta till dem lätt. Lägg dem glest på bakplåtspappersklädda plåtar. Kakorna flyter ut  under gräddningen.

Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter eller tlls de börjar bli gyllenbruna.

Mina kommentarer: Jag allergianpassade med mjölkfritt margarin istället för smör, och solrosfrön och pumpakärnor istället för hasselnötter. Min smet blev mer en deg, ungefär som chokladbollar. Man fick pressa ihop det till bollar. De flöt inte ut särskilt mycket under gräddningen heller. Men knapergoda blev de i vilket fall.

Kommentarer

Populära inlägg