Ingefärskaka med limoncelloglasyr

Foto: Anders Hansson

Detta recept är hämtat ur den brittiska tidningen Woman & Home, Feel Good Food, Christmas 2011. Kakan såg läcker ut och även namnet på den var lockande. Eller vad säger ni om "Bundt cake with limoncello drizzle"?  Nu har jag läst mig till att "bundt cake" syftar på att man använt en, vad jag tänker på som vanlig, sockerkaksform. En sån där med hål i mitten. Så där försvann lite av spänningen. (Läs mer om Bundt cake på Wikipedia.) Men "limoncello drizzle" lägger jag på minnet, för den glasyren (eg kristyren?) kan man använda i fler sammanhang. Limoncello är en italiensk citronlikör som smakar ljuvligt.

Det är en saftig sockerkaka med ohyggligt mkt socker i - perfekt för festliga tillfällen alltså!

Ingefärskaka med limoncelloglasyr
1 kaka

250 g smör
250 g mörkt muscovadosocker
150 g (knappt 1 dl) ljus sirap
100 g (ca 3/4 dl) mörk sirap
2 3/4 dl mjölk
2 stora ägg
375 g extra fint mjöl (som innehåller bakpulver. "self raising flour")
1 tsk bikarbonat
2 tsk mald ingefära

Glasyr
250 g florsocker
3 tsk Limoncello
juice och zest av en halv citron
75 g karamelliserad ingefära

Sätt ugnen på 170 grader C, 150 g om du använder varmluft. Smält smöret i en kastrull,  och häll i socker och sirap. Värm tills sockret löst upp sig, ca 5 minuter. Häll i mjölk och lätt uppvispade ägg i samma kastrull. Dra från värmen.

Blanda mjöl, bikarbonat och mald ingefära i en bakbunke. Gör en fördjupning i mitten av mjölblandningen. Häll smör-socker-blandningen i fördjupningen och dra med en träslev in mjölblandingen in i smör-socker-blandningen. Rör om tills du har en jämn smet.

Häll smeten i en smörad och mjölad sockerkaksform med hål i mitten som rymmer 2½ liter. Sätt in i ugnen och låt stå i 50 minuter till 1 timme. En provsticka ska vara torr när du stuckit in den i mitten av kakan och dragit ut den igen.

Låt kakan svalna i formen i ca 20 minuter innan du vänder upp den ur formen och låter svalna helt på ett galler.

Blanda florsocker med citronsaft och limoncello. Rör runt. Häll i mer florsocker för en fastare konstistens. Den ska vara trögflytande. Blanda i citronzest.

Ringla glasyren över kakan och toppa med karamelliserad ingefära medan glasyren ännu är fuktig, så fastnar de på kakan.

Mina kommentarer: Jag allergianpassade med mjölkfritt margarin och havremjölk vilket fungerade utmärkt. Såvitt jag kunnat utläsa heter ljus sirap "golden syrup" och mörk sirap "black treacle". Varför det inte heter syrup i båda fallen vet jag inte men det känns ologiskt. Jag hade ingen mörk sirap hemma utan tog Cane Syrup från Dansukker. Smakade finfint, men kakan hade kanske fått en annan karaktär av vanlig mörk sirap. Det blev mycket smet - och smeten var lösare än vad en vanlig sockerkakssmet är. Så jag använde inte allt till min form. Tur var väl det, annars hade det runnit över där inne i ugnen.

Eventuella översättningsfel är helt och fullt mina. Jag gjorde som jag beskrivit ovan och det blev gott :)




Kommentarer

Populära inlägg