Libanesisk linssoppa

När far i huset är borta, då passar flickorna på att äta soppa :) Vi har några favoritsoppor, men den här gången tänkte jag att vi skulle vidga vyerna. Jag öppnade Vår Kokbok-appen och hittade en morotssoppa med kokosmjölk, och den här libanesiska linssoppan. Jag frågade barnen vilken de helst ville ha - och de svarade i kör: "LINSSOPPA!" Märkliga ungar det där.

Soppan går snabbt och lätt att göra, är mättande med alla linser och den friska citronsmaken är verkligen pricken över i.

Libanesisk linssoppa
4 portioner

2 gula lökar
2 potatisar
4 vitlöksklyftor
3 dl röda linser
2 grönsaksbuljongtärningar
1½ liter vatten
saften av 1 citron
1-2 tsk malen spiskummin
1 krm kajennpeppar
salt, peppar
ev hackad persilja

Skala och skär lök och potatis i mindre bitar. Skala och skiva vitlöken tunt. Lägg linser, potatis, lök, vitlök och buljongtärningar i en kastrull. Häll på vattnet och koka 20 minuter under lock på svag värme. Mixa soppan om du vill ha en jämnare konsistens.

Smaksätt med pressad citron, spiskummin och kajennpeppar, salt och peppar. Strö eventuellt över hackad persilja.


Kommentarer

  1. Åhh, precis vad jag behöver! Är du tankeläsare eller?

    SvaraRadera
  2. Mmm, jag är väldigt förtjust i linssoppa, alltid kul med lite nya varianter på dem :D Ser väldigt gott ut! Kul att barnen ville ha linssoppan också, om jag frågat det hemma hos min familj hade pappa sagt "NEJ, det är inte kött"! Dina barn är mognare än vad han är ;)

    SvaraRadera
  3. Låter som en soppa helt i min smak!
    Soppor är överhuvudtaget toppen
    tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Vilka goda smaker! Jag ska på ett libanesiskt knytkalas imorgon. Kanske att jag ska bjuda på det här...

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Den här soppan är helt i min smak!

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset! Sitter och njuter av resultatet nu och det blev väldigt gott såhär en novemberkväll efter jobbet. Lite extra citron tog jag också, himla uppfriskande.

    SvaraRadera
  7. Den här linssoppan var fantastiskt god, tack så mycket för receptet! Jag fräste löken och potatisen lite först också. Sen råkade jag ta i lite väl mycket med cayennepepparn! Jag ska prova att göra den en gång till snart med lagom kryddning. Fin sida du har med många spännande recept, jag ska börja följa dig nu!

    SvaraRadera
  8. Ja vi gillar den också. Du är alltid välkommen tillbaka!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg