Burgundisk gryta i Crock Pot

Långkok ger fantastiskt god mat. Hittills har jag bara gjort det på helger, då man är hemma hela dagen och kan låta ha en gryta puttrande på spisen. Men om man har en slow cooker, tar den hand om maten på låg temperatur under väldigt lång tid.

En vanlig vardag kan det kännas stressigt att komma hem efter jobb och aktiviteter med barnen och ställa sig och laga mat. Med en slow cooker kan du lägga ner kött och grönsaker i grytan på morgonen och mötas av färdig mat när du kommer hem.

Jag har idag invigt en Crock Pot. Den här gången var jag hemma hela tiden och höll ett öga på grytan. Premiärrätten blev Burgundisk gryta, eller Boeuf Bourguignon, en rätt jag avnjutit hos andra, men aldrig tillagat själv. Nu var det dags. Jag utgick från det recept som följde med i receptfoldern för Crock Poten.

Ner med ingredienserna i grytan, på med locket och så fick den stå där på låg värme mest hela dan. Snart spred sig en ljuvlig doft i köket. Efter sju timmar var den klar och ja, den blev riktigt riktigt god.

Burgundisk gryta i Crock Pot
6 portioner

700 g nötgrytbitar, högrev eller bog
200 g rökt sidfläsk
15-20 st färska champinjoner, halverade
2 st vitlöksklyftor, hackade
4-5 msk syltlökar
2 msk soya
1 st köttbuljongtärning
2 krm malen svartpeppar
1 st lagerblad
2 dl rödvin
1 dl vatten
3 msk maizenaredning

Tärna sidfläsket. Bryn köttet i en het panna så att det får en vacker stekyta. Stek i omgångar så att inte pannan kallnar - då blir köttet mer kokt än stekt. Låt sidfläsket steka med på slutet.

Lägg ner köttet tillsammans med sidfläsket i Crock Poten, tillsammans med champinjoner, vin, vatten, buljong, peppar, lagerblad och vitlök.

Sätt på locket och placera grytan i basenheten. Sätt vredet på Låg.

Tillsätt syltlöken när en halvtimme återstår.

Sila buljongen i en kastrull, tillsätt maizenaredningen och låt koka upp. Smaka av med salt och peppar om så behövs.

Servera gärna med potatismos och ett rustikt rödvin.

Mina kommentarer: Som vanligt kan jag inte läsa ett recept ordentligt. Jag tjongade i syltlökarna från början och det gick fint. Jag hällde också på maizenaredningen, men insåg mitt misstag och lyckades få bort det mesta. Sidfläsk hittade jag inte i affären, så jag tog bacon istället. Gott blev det i alla fall.


Kommentarer

Populära inlägg