Nattjästa frukostbullar


Nybakade frallor är underbart till en lång lat söndagsfrukost. Ännu bättre är det om köket dessutom doftar av det nybakade. Jag har läst recept på kylskåpsjästa bröd, men det har fallit på att jag inte för mitt liv kan förstå hur jag ska få in en hel plåt i kylskåpet? Det är ju liksom fullt av annat. Men så fick jag då tips från mina twittervänner som bloggar på Annes mat och Matmorsan om att det finns andra varianter på nattjästa frukostbullar. Det var jag ju tvungen att prova!

Det är riktigt enkelt att göra dessa frukostbullar. Degen ska inte knådas, man bara rör ihop ingredienserna innan man går och lägger sig, täcker med plastfolie och låter stå framme över natten. Superenkelt!

På morgonen bakar man ut dem till små bröd och då ska de jäsa 30 minuter. Men vad gör väl det? Man är ju ledig :)

Detta recept har jag tagit från Matmorsan som i sin tur tagit det från Pain de Martin.


Nattjästa frukostbullar
ca 8 st

3 g jäst
300 g kallt vatten
390 g rågsikt
6-9 g salt
20 g honung
solrosfrön eller andra frön till utbakning

På kvällen:
Lös upp jästen i lite av vattnet och blanda sedan i resten av ingredienserna. Du behöver inte knåda, bara rör ihop så att det blandar sig ordentligt. Degen är ganska lös. Täck med plastfolie och låt stå framme i rumstemperatur i 8-10 timmar.

På morgonen:
Sätt ugnen på 275 grader. Sätt in en plåt ungefär i mitten av ugnen (+ ev en i nedre delen som du sedan kan lägga isbitar på för att få knaprigare skorpa). Eller använd baksten om du har en sån.

Skrapa ut degen på mjölat bakbord och dra ut den till en långsmal rektangel. Vik en gång på längden så att det ser ut som en baguette ungefär. Pensla med vatten och strö på solrosfrö och lite rågsikt. Tryck ner fröna lite försiktigt i degen så de fastnar. Låt jäsa i ca 30 minuter.

Dela degen i 4-5 cm breda bitar och lägg på ett bakplåtspapper. Det ska bli 8-10 bröd totalt. Låt pappret glida in på den varma plåten med hjälp av en skärbräda eller liknande. För att få knaprig skorpa sprutar du in vatten i ugnen med en blomspruta - eller slänger in några isbitar på den där extra plåten. Sänk värmen till 250 grader och grädda i 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.

Kommentarer

  1. Åh, jag tycker det är SÅ smart att jäsa brödet över natten, då känns det som att man har mycket mindre jobb framför sig, och nybakta bullar på morgonen är ju verkligen lyxigt =D YUM!

    SvaraRadera
  2. interesting post dear blogger.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg