Kompostkakor




De här kakorna är helt vansinniga. Jag vet inte vem som hittat på dem, men de är liksom fredagsmys och lördagsgodis i ett. Sega och söta med inslag av sälta. Helt oemotståndliga faktiskt. Och bara namnet är ju fantasieggande :) Receptet är hämtat från Annes blogg.

Kompostkakor
27 jättestora kakor

225 g osaltat smör, rumsvarmt
2½ dl strösocker
1½ + 2 msk farinsocker
1 msk vit sirap
1 tsk vaniljextrakt
2 ägg
4 dl + 1 msk mjöl
2 tsk flingsalt
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 dl peanut butter chips (eller hackad mörk choklad)
2 dl chokladdoppade mjölkkolor, delade
2 dl krossade lättsaltade chips (helst lantchips, lite tjockare)
2 dl krossade saltade pinnar

Vispa smör, socker, farinsocker och vit sirap i tre minuter, tills det är fluffigt. Tillsätt vaniljextrakt och ägg och vispa på hög fart med elvisp i tio minuter. Det ska bli tjockt, ljust och fluffigt.

Blanda mjöl, salt, bikarbonat och bakpulver i en skål och tillsätt det till smeten. Rör bara precis så mycket som behövs för att det ska blandas. Rör ner allt godis och snacks i smeten.

Forma stora bollar - ungefär som pingisbollar - och placera ut med stora mellanrum på en plåt klädd med bakplåtspapper. Ungefär 9 bollar per plåt. Ställ i kylen i minst en timme.

Grädda i 200 g C i 9-10 minuter. Låt svalna på plåten.

Mina kommentarer: Jag blir inte riktigt klok på hur man läser ut "4 dl + 1 msk mjöl" Man skulle alltså tagit hela mängden? Jag har skrivit på Annes blogg och frågat, så får vi se vad hon säger.

Att få in hela plåtar i kylen är ju en önskedröm. Riktigt så luftigt har jag det inte med plats att jag kan klämma in tre plåtar i en timme sådär. Så jag tjongade in hela smeten i bunken ett bra tag istället. Men den var ändå ganska lös när jag började plutta ut smet. Jag ville ha mindre kakor och fick plats med ungefär 12 kakor per plåt, totalt knappt 40 kakor.

Jag använde dumlekolor och nästa gång kommer jag att dela dem i fyra delar istället för två. Nu flöt de ut i stora öar av smält kola.

Kommentarer

  1. Bara namnet på dessa kakor gör att jag vill kasta mig över dem, jag antar att mitt barnasinne är intakt ;) Spännande ingredienser också, väntar på bilderna!

    SvaraRadera
  2. Jaha, här är de - mina favvisar. Lagom tuggiga, sältan välgörande i allt det söta. Namnam.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg