Grillad fänkål med getost

Det är lätt att hamna i isbergssallad, tomat och gurkträsket när man tänker att man ska ha lite grönsaker till maten. Men det finns så mycket mer att göra! Här ett recept från Kvällspostenbilagan Leva & Bo som egentligen skulle serveras tillsammans med ryggbiff. Men det funkade fint till fisk också kan jag berätta.

Smakkombinationen fänkål - getost - timjan var väldigt god. Det går säkert utmärkt att göra fänkålen på spisen också, eller i ugn, om man blir sugen under icke-grillsäsong.

Grillad fänkål med getost
4 portioner

2 fänkål
150 g chèvre
1 msk repade timjanblad
lite olivolja


Ansa och skär fänkålen i tjocka skivor längs med. Skär osten i ½-centimetertjocka skivor. Pensla fänkålen med olja på båda sidor och grilla den ca 2 minuter på ena sidan. Vänd och lägg en bit ost och lite timjan på varje fänkålsskiva. Lägg locket på grillen och grilla tills osten börjar smälta.

Mina kommentarer: Jag tycker inte att några minuter på grillen räckte för att mjuka till fänkålen. Ska prova att koka fänkålen försiktigt några minuter före grillningen nästa gång. Normalt brukar jag skära bort själva


Kommentarer

  1. Tänk, jag har aldrig lyckats lära mig att uppskatta fänkål, men getost piffar ju upp allt ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg