Fisksoppa med stjärnanis

En kulen semesterdag i augusti bestämde vi oss för att äta fisksoppa. Jag surfade in på den utmärkta sajten hittarecept.se för att få lite inspiration. Där blir man raskt länkad vidare till alla de matbloggar som finns. Tänk att så många bloggar om mat! Detta recept hittade jag på Alma Mater. Stjärnanis är inget jag förknippar med fisksoppa - alltså måste det provas genast! Och det blev väldigt gott! Barnen bad om mer och sörplade i sig av den goda buljongen.

Fisksoppa med stjärnanis
4 portioner

150 g fänkål
2 gula lökar
3 msk smör
3 vitlöksklyftor
3 msk vetemjöl
1 liter fiskbuljong (jag stöttade dessutom med hummerfond)
1 burk hela tomater, eller krossade (jag använde Muttis finkrossade)
2 dl vitt torrt vin
2 stjärnanis
½ tsk starkt paprikapulver
några stänk Tabasco
nymald svartpeppar
salt
500 g fiskfilé i tärningar
2 dl skalade räkor

Servering
Gräddfil eller creme fraiche, kanske några räkor och en dillvippa. Ett gott bröd med smör och ost.

Gör så här:
Ansa och hacka fänkål och gul lök. Smält smöret och när det "tystnat" vänder du ner löken och fänkålen. Låt fräsa mjuka på medelhög värme. Pressa i vitlöken på slutet. Vakta noga så den inte blir bränd, för då blir smaken besk.

Pudra över mjölet, rör om och tillsätt buljong under omrörning. Tillsätt vin, tomater, stjärnanis och paprikapulver och låt sjuda en stund, gärna en halvtimme, så att smakerna gifter sig.

Smaka av med salt (minns att räkorna är salta!), mymalen svartpeppar och Tabasco.

Lägg i fisken och låt sjuda försiktigt tills fisken är precis färdig. Vänd ner räkorna precis före servering - de ska bara bli ljumma. Annars blir de sega.

Servera genast.

Mina kommentarer: Jag tog det lugnt med Tabasco och lät oss vuxna strössla på den starka paprikan direkt i tallriken.


Kommentarer

Populära inlägg