Vinmarinerad fläskfilé

Kallt kött har sina fördelar som bjudmat. Går att förbereda i god tid och tål att vänta på gästerna. Fläskfilé är som jag skrivit tidigare inte någon favoritmat. Kanske för att jag ätit misshandlad filé för många gånger. Överkokt hård och trådig filé är ingen njutning, och jag förstår inte varför man väljer filé om man ändå tänker koka sönder den. Då är det väl bättre att köpa annat kött som blir bra av långa tillagningstider?

Genom att lägga filén i marinad lägger man till smak helt enkelt. Fläskkött är tacksamt - eller hopplöst, beroende hur man ser det - med just det att det inte riktigt har någon egen smak. Den här marinaden är ovanligt mustig till fläskkött, och det är kanske just det som gör att det blir så lyckat.

För att få köttet genomstekt utan att övergå i hårdtuggat använder jag en köttermometer. Det finns billiga sådana både i din matbutik och på butiker som Clas Ohlson. Sätt in termometern i köttet så att spetsen ligger mitt i den tjockaste delen. Se till att termometern inte ligger mot något ben bara. Fläskfilé kör jag till 65 grader Celsius.

Receptet är hämtat ur nya favoritmattidningen Lantliv Mat & Vin. Jag skulle nog kunna laga alla recepten rakt av ur de senaste tre numren. Allt låter fantastiskt gott!

Vinmarinerad fläskfilé
4 portioner

1 fläskfilé, ca 500 g
smör
salt och nymald peppar

Marinad
2 dl vitt vin
1 dl vatten
½ msk salt
3 lagerblad
2 msk hackad färsk rosmarin

Putsa köttet och bryn det runtom i smör. Sänk värmen och låt puttra under lock i ca 15 minuter. Salta och peppra. (Jag använde termometer som sagt.)

Koka upp ingredienserna till marinaden. Lägg ner filén och låt kallna. Lägg över kött och marinad i dubbla påsar, pressa ur luften och knyt ihop. Låt marinera i minst 4 timmar, gärna längre.

Skär upp köttet i tunna skivor vid servering.

Mina kommentarer: Jag var lite i tidsnöd och hade bara 2 timmar för marinad. Jag skar därför några snitt i filén för att marinaden skulle komma åt ordentligt.

Kommentarer

Populära inlägg