Rostas med chili- och limesmör samt zucchinispett och sambaldipp

Redan i april 2011 gav KvällsPosten ut en bilaga med 118 grillrecept. Jag har inte hunnit testa alla, men det här är en klar favorit! Det lustiga är att vi inte grillade köttet på grillen - vi som grillat snudd på dagligen sedan maj månad. Nä den här kvällen premiäranvände vi nya fantastiska induktionshällen (ja jag är kär!). Så min plan att grilla med rökspån smög sig. Istället använde jag Liquid Smoke och det funkade det också.

Smöret här var fantastiskt gott! Gör en stor sats och frys in. Det håller i månader. Bara att ta fram och skiva upp när man känner för lite kryddsmör.

Spetten var också underbart goda. Nu stekte jag dem i vår nya traktörpanna (kallad paellapanna på IKEA, men traktör för mig). Och jag undrar lite hur det funkar att grilla mozzarella egentligen. Den blir snabbt trådig och jag tänker mig att den åker ner mellan gallerpinnarna och lägger sig på kolen... I panna gick det dock fint och smakerna var ljuvliga tillsammans.

Vi mumsade och åt och konstaterade att nån sambaldipp behövdes inte öht. Den blev kvar till vår grillade köttbit dagen efter.

Rostas med chili- & limesmör samt zucchinispett och sambaldipp

4 personer

4 skivor rostas (utvald del av rostbiffen), ca 2½ cm tjocka. Eller lyxa till det med oxfilé.
svartpeppar
salt med röksmak
olja att pensla med

Zucchinispett
400 g zucchini
1 ask cocktailtomater
1 ask cocktailmozzarella
1 dl olivolja
1 citron, rivet skal
1 msk hackade färska örter
träspett, blötlagda

Lime- och chilismör
100 g smör, rumstempererat
2 msk hackad färsk koriander
1 lime, finrivet skal av + saft
½ urskärnad finhackad röd chili

Sambaldipp
2 dl tjock matyoghurt
sambal oelek efter tycke och smak
pressad lime
salt

Börja med smöret. Rör ihop alla ingredienser, forma en rulle och slå in i plast. Förvara i kylskåp.

Rör ihop dippen: smaka av yoghurten med sambal oelek, pressad lime och salt.

Gör spetten genom att skära zucchinin med en osthyvel i långa längsgående remsor. Trä upp en remsa på ett spett som en berg- och dalbana med ömsom en ostbit och ömsom en tomat i varje böj. Lägg spetten i en form, slå på olja, citron och örter. Låt stå och dra medan grillen blir varm. Vänd då och då.

Pensla köttet med olja, krydda med röksalt och nymald svartpeppar. Grilla köttet 2-3 minuter per sida. Grilla samtidigt spetten. Börja med att lägga tomatsidan nedåt och grilla ca 3 minuter. Vänd sedan till ostsidan och grilla till osten börjar smälta.

Servera med kryddsmör och dipp.

Mina kommentarer: Det är lika roligt varje gång jag skriver in recepten här och upptäcker hur selektivt jag läst :) Jag hade ingen citron eller örter på spetten, bara olja, salt och peppar och de blev fantastiskt goda. Något röksalt hade jag inte heller, så jag droppade i lite Liquid smoke i oljan och penslade köttet med det. Koriander är inte familjens favoritkrydda, så vårt smör hade bara chili och lime i sig toppat med lite lite salt, och det räckte långt.

Kommentarer

  1. Jag provade spetten med en gång! Jag använde grillen och mozarellan smälte inte alls så fort som jag trodde. Jag använde Mozarella mini, vet inte om det spelade någon roll, smaskigt blev det! Drog en gnutta cayenne över när de var färdiga, riktigt gott.
    Smöret provade jag också, inte med koriander (ingen favvo i denna familjen) utan persilja, gott!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ska testa detta nu ikväll. Återkommer med resultatet! Tack för all inspiration!
    // Camilla i Motala

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg